لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تنش ایران و امریکا، عراق را به صحنۀ رقابت بدل می‌کند – تحقیق


یک تحقیق جدید حاکی‌ست که در صورت شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و امریکا، عراق با بیشترین پیامدهای آن مواجه خواهد بود.

گروه بین‌المللی بحران که در مورد راه‌های جلوگیری از جنگ در سطح جهان تحقیق می‌کند، در تحقیق جدید خود با مقامات در کشورهای مختلف، به شمول ایران مصاحبه کرده است. این تحقیق، عمدتا روی وضعیت پیمان غیرهسته‌ای سازی تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۵، میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهان امضا شد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا از این پیمان بیرون شده و فشارهای اقتصادی خود را بر ایران به منظور به حاشیه راندن این کشور، شدت بخشیده است؛ ولی قدرت‌های اروپایی، هنوز از این پیمان که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد، حمایت می‌کنند.

گروه بین‌المللی بحران در گزارش جدید خود گفته که ایران، در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال آینده، به احتمال زیاد، کماکان در همسویی با شرایط این پیمان عمل خواهد کرد.

با این حال، گزارش افزوده که اگر صادرات نفت ایران – که در سال ۲۰۱۷ حدود ۳.۸ میلیون بیرل در یک روز بود – به زیر ۷۰۰۰۰۰ بیرل در روز برسد، احتمالا روی این محاسبۀ خود تجدید نظر خواهد کرد.

گزارش گروه بین‌المللی بحران خاطر نشان کرده که اگر ایران قصد انتقام‌جویی از امریکا را داشته باشد، ساده‌ترین راه برای تهران، شرکت در بحران‌های نیابتی در شرق میانه خواهد بود.

این گزارش به نقل از یک مقام ارشد امنیت ملی ایران نوشته که در این صورت، عراق بهترین گزینه برای ایران خواهد بود؛ کشوری که شبه‌نظامیان شیعۀ مستقر در آن، روابط نزدیکی با تهران دارند.

این مقام گفته است که اگرچه ایران در جاهایی چون سوریه و لبنان نیز عمیقا درگیر است، ولی این دو کشور در وضعیت شکننده‌ای قرار دارند و این مسله، نفع ایران را کاهش می‌دهد.

او گفته که ایران، در افغانستان به منابع اندکی دسترسی دارد و نیز افزایش حمایت از جنگجویان هوثی در یمن، بیشتر از امریکا، عربستان سعودی را آسیب خواهد زد.

تمام این مسایل، به نقل از گزارش گروه بین‌المللی بحران، عراق را به عنوان تنها گزینۀ احتمالی برای ایران مطرح می‌کند که از طریق آن، امریکا را با فشار جدی مواجه کند.

XS
SM
MD
LG