لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات صلح افغانستان: زنان کجای معامله قرار دارند؟


یک گردهمایی زنان افغان برای پافشاری بر تطبیق قوانین منع خشونت علیه زنان
یک گردهمایی زنان افغان برای پافشاری بر تطبیق قوانین منع خشونت علیه زنان

با شدت گرفتن مذاکرات میان امریکا و نمایندگان طالبان، نگرانی‌ها نسبت به امکان بی‌توجهی به حقوق زنان در افغانستان مطرح بوده است.

شماری از فعالان حقوق زنان می‌گویند که حضور زنان در گفتگوها با طالبان کمرنگ است و این نگرانی که صدای آن‌ها در توافقات صلح شنیده نشود، وجود دارد.

زهره یوسف، مشاور بانوی نخست افغانستان و از فعالان حقوق زنان به صدای امریکا گفت که زنان افغانستان در خط مقدم قربانی می‌دهند و در صورتی که صدای آن‌ها شنیده نشود، مذاکرات با طالبان نمی‌تواند منجر به صلح پایدار شود.

او گفت "قرار است یک اجماع ملی زنان افغان را در آینده نزدیک دایر کنیم که عده زیادی از زن‌ها از تمام ولایات در آن شرکت خواهند کرد. در آنجا یک اعلامیه صادر خواهیم کرد که نکات آن باید در میز مذاکرات مدنظر گرفته شود."

فعالان حقوق زن می‌گویند که باید حفظ آزادی‌های زنان برای کار کردن در بیرون خانه و حضور در اجتماع، در صورتی که طالبان وارد نظام می‌شوند، تضمین شود.

فرخنده زهرا نادری، از دیگر فعالان حقوق زنان و عضو پیشین پارلمان افغانستان به صدای امریکا گفت ارزش‌های قانون اساسی به ویژه موارد مرتبط به آزادی‌های زنان، "خط سرخ" است که نباید از آن عبور کرد.

عطیه مهربان، دیگر فعال حقوق زنان به صدای امریکا گفت که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در جریان سفرهای اخیر خود به این کشور، با زنان هیچ دیداری نداشته و این مسله نشان می‌دهد که به خواست‌های زنان در این مذاکرات توجهی صورت نمی‌گیرد.

خانم مهربان افزود که تعداد اندکی از زنانی که از سوی حکومت در روند گفتگوهای صلح شامل شده اند، از نسل جدید نمایندگی نمی‌کنند.

طالبان در زمان حاکمیت شان در افغانستان، حق آموزش، فعالیت در بیرون از منزل و حضور زنان در ادارات دولتی و غیردولتی را ممنوع کرده بودند و برای بیرون شدن از خانه، باید از سوی یکی از مردهای خانواده همراهی می‌شدند.

XS
SM
MD
LG