لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از روز جهانی حیات وحش در باغ وحش کابل


از سوم مارچ، روز جهانی حیات وحش در محفلی در باغ وحش شهر کابل تجلیل به عمل آمد.

رییس باغ وحش کابل گفت که سال گذشته حدود یک میلیون تماشاچی که بشتر آن را شاگردان مکاتب تشکیل می دهد از باغ وحش کابل، دیدن کرده اند و به این تماشاگران درمورد اهمیت حیات وحش آگاهی داده شده است.

انجینر عزت الله صدیقی، معین تخنیکی و مسلکی اداره ملی محیط زیست افغانستان هدف از تجلیل روزجهانی حیات وحش را بلند بردن سطح آگاهی مردم از عواقب قاچاق و شکار بی رویه حیوانات و تنفیذ قوانین خوانده گفت که در نتیجه جنگ های طولانی محیط زیست و ایکو سیستم درافغانستان متاثر شده " در نتیجه جنگ طولانی در کشور ابعاد مختلف محیط زیست افغانستان متاثر شده است.

او همچنان افزود که در اثر جنگ "منابع و زیربناهای آبی گرفته تا زراعت، آلودگی هوا در شهرها از اثر نبود زیربناهای شهری است و همچنان تغییر اقلیم تمام ابعاد گسترده تحت تاثیر قرار داده است که یک موضوع آن تنوع حیات وحش است ."

معین مسلکی تخنیکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، پلاستیک را از تهدیدات و چالش های عمده در برابر محیط زیست و حیات وحش در جهان و افغانستان خواند.

او گفت "یکی از چالش ها و تهدیدات بسیارجدی برای تنوع حیات و حیات وحش آبی است موضوع پلاستیک است که سالانه بین پنج الی ۱۲ میلیون تن به ابحار راه پیدا می کند که از ریز سواحل است و گردش کشتی ها و سیاحت ."

عزیز گل ثاقب، رییس باغ وحش کابل، سخنران دیگر محفل بود که از ازشکاربی رویه حیوانات و قاچاق آن به خارج و درنهایت از بی پروایی مردم راجع به حیات وحش ابراز نگرانی کرد .

آقای ثاقب گفت در باغ وحش کابل، که به عنوان یک موسسه علمی ، تحقیقاتی و تفریحگاه به سطح کشور فعالیت دارد ، حدود یک صد نوع حیوان ، خزنده و پرنده و ماهی که که تعداد شان به ششصد می رسد نگهداری می شود و یک تعداد حیوانات درحال انقراض نیز نسل گیری شده است .

رییس باغ وحش ، از مراجعین و تماشاچی یاد کرد و گفت " سال گذشته در حدود یک میلیون تماشاچی داشتیم هفتاد هزار شاگرد مکتب یک دستاورد است ، آگاهی دادیم راجع به اهمیت حیات وحش . "

انجینر صدیقی ، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست می گوید که بیشتر از نهصد نوع حیوانات است و بیشتر از 4 هزار نوع نباتات در افغانستان وجود دارد , ولی متاسفانه که به شکل علمی سروی و مطالعات صورت نگرفته است و هر بخشی از محیط زیست و ایکو سیستم افغانستان نیازمند تحقیقات و مطالعات جدی است .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG