لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در سودان پیشنهاد شورای نظامی را رد کردند


گروه عمدۀ معترضان در سودان، با پیشنهاد شورای نظامی مبنی بر تشکیل یک حکومت غیرنظامی ظرف دو سال آینده مخالفت کرده است.

این شورا که تحت رهبری وزیر دفاع سودان و به دنبال سرنگونی عمر بشیر از ریاست جمهوری، ادارۀ امور سودان را برعهده گرفته، روز جمعه اعلام کرد که قبل از برگزاری انتخابات، سودان باید از یک دورۀ انتقالی عبور کند.

ولی این پیشنهاد از سوی انجمن متخصصان سودان که گروه اصلی معترضان را تشکیل می‌دهد، رد شده است.

این انجمن با انتشار یک اعلامیه گفته است: "تقاضاهای ما واضح، منصفانه و مشروع است، اما کودتاگران (کمیته نظامی رژیم)... توانایی ایجاد تغییر را ندارند و از مصئونیت و ثبات کافی برای ماندن در قدرت برخوردار نیستند."

شورای نظامی سودان گفته است که قصد ندارد برای مدت طولانی در قدرت باقی بماند و تاکید کرده که سرنگونی عمر بشیر، کودتا نه، بلکه پاسخ دادن به خواست مردم بوده است.

عمر زین العابدین، از مقامات این شورا در یک کنفرانس خبری گفت که آن‌ها می‌خواهند "کشور را به پیش هدایت کرده" و به عنوان "وسیله‌ای برای تغییر" عمل کنند.

بازداشت عمر بشیر

این شورا هم‌چنین گفته است که عمر بشیر، فردی که در ۳۰ سال گذشته ریاست جمهوری سودان را برعهده داشت، همراه با شماری از اعضای ارشد حکومت او، به شمول معاونش، هم‌اکنون در بازداشت بسر می‌برند، اما جزییات بیشتری در این مورد ارایه نشده است.

مقامات شورای نظامی سودان گفته اند که تصمیم ندارند عمر بشیر را برای رسیدگی به اتهامات علیه او به محکمه بین‌المللی جرایم تحویل دهند و به جای آن، وعده کرده اند که رئیس جمهور پیشین این کشور را در داخل سودان به محاکمه خواهند کشید.

آقای بشیر در محکمه بین‌المللی جرایم، با اتهاماتی از جمله جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در ارتباط به کمپاین او علیه شورشیان در دارفور مواجه است.

XS
SM
MD
LG