لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف در تجلیل عید؛ سیاسی یا شرعی؟


حکومت‌های عربستان سعودی، افغانستان، کویت، قطر و امارات متحدۀ عربی سه شنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) را روز نخست عید اعلام کرده اند، اما ایران، پاکستان، مصر، سوریه، اردن و فلسطین چهارشنبه را عید گرفته اند.

اساس تجلیل از عید رویت هلال (دیدن ماه نو) است، اما اختلاف بر سر نخستین روز عید، می تواند ریشه در اختلافات سیاسی میان کشورهای بزرگ اسلامی، به ویژه عربستان سعودی و ایران داشته باشد.

در افغانستان، شیعیان که شماری از آنان از مراجع تقلید مذهبی در ایران پیروی می‌کنند، سه شنبه را آخرین روز رمضان و چهارشنبه را روز نخست عید اعلام کرده اند، اما سنی‌های این کشور روز سه شنبه عید کردند.

در پاکستان، با اکثریت سنی، شیعیان و حکومت روز چهارشنبه از روز نخست عید تجلیل می‌کنند، اما در مناطق هم مرز آن کشور با افغانستان به ویژه در ایالت خیبرپشتونخواه سه شنبه عید شد.

در لبنان و عراق، سنی ها روز سه شنبه و شیعیان روز چهارشنبه را به صفت روز نخست عید اعلام کرده اند.

اما تجلیل عید به روز چهارشنبه در اردن و فلسطین که همواره در چنین مناسبت‌ها پیرو عربستان سعودی بوده اند، مایۀ طنز و فکاهی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. یکی از کاربران با کنایه نوشته است "اکنون اردن به گونۀ رسمی به بلوغ رسیده است و می‌تواند خود تصامیم خود را بگیرد".

مسلمانان یمن نیز برای بار نخست، اختلاف در تجلیل عید را تجربه کردند. حکومت آن کشور که از سوی عربستان سعودی و جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شده، روز سه شنبه را عید اعلام کرده است، اما شیعیان حوثی مورد حمایت ایران که بخش زیاد یمن را زیر ادارۀ خود دارند، روز چهارشنبه را به صفت روز نخست عید اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG