لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو ایران را در بمب‌گذاری اخیر در کابل مسوول دانست


مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، ایران را مسوول بمب‌گذاری دو هفته پیش در کابل خوانده که منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی و زخمی شدن چهار سرباز امریکایی شده بود.

آقای پمپیو در اظهاراتی در واشنگتن، در حالی که چندین حمله در منطقه را فهرست می‌کرد که به گفتۀ او از سوی عوامل مورد حمایت ایران انجام شده، از بمب‌گذاری تاریخ دهم جوزا در کابل نیز یاد کرد. مسوولیت این بمب‌گذاری را طالبان برعهده گرفته بودند.

حمله به تانکرهای نفت‌کش، برخورد راکت در نزدیک سفارت امریکا در بغداد و حملات راکتی به یک میدان هوایی در عربستان سعودی، از سایر مواردی است که وزیر خارجه امریکا، ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد.

آقای پمپیو در ادامه گفت: "وقتی نگاهی کلی بی‌اندازیم، تمام این حملات تهدید واضحی را به صلح و امنیت بین‌المللی متوجه می‌سازد؛ حملات آشکار... و کمپاین غیرقابل قبول تشدید تنش‌ها که از سوی ایران انجام می‌شود."

سفارت ایران در کابل اما اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری کابل را "بی‌اساس" خوانده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این سفارت منتشر شده، آمده است: "ایالات متحده این اتهامات بی‌اساس را در شرایطی مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران، با توجه به منافع و امنیت ملی خود، در راستای همکاری نزدیک با دولت افغانستان در زمینۀ تقویت ثبات، امنیت و صلح در این کشور همسایه، عمل کرده است."

امریکا ظرف هفته‌های اخیر، چندین بار ایران را به دست داشتن در حملاتی به اهداف امریکایی در منطقه متهم کرده، اما این نخستین بار است که چنین اتهامی در رابطه به بمب‌گذاری‌ها در افغانستان مطرح می‌شود.

دولت افغانستان، در حالی که امریکا را مهم‌ترین متحد استراتیژیک خود می‌داند، هم‌زمان تلاش کرده که روابط خوبی را با دولت ایران حفظ کند.

اخیرا وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که با توجه به تنش‌ها در منطقه، لازم است تا افغانستان به عنوان "کشور دوست" با هر دو جانب، از تنش‌ها میان امریکا و ایران دور نگه داشته شود.

XS
SM
MD
LG