لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوهای بین الافغانی شاید تا دو هفتۀ دیگر آغاز شود - وزارت خارجه


وزارت خارجۀ افغانستان از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی در روزهای نزدیک خبر داد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه ۳۰ جون (۹ سرطان) در کابل به خبرنگاران گفت که مقام‌های آلمانی در دیدار با صلاح‌الدین ربانی، سرپرست این وزارت، از آغاز گفتگو های بین الافغانی اطمینان را داده اند.

او گفت: "البته گفتگوهای بین‌الافغانی شاید در یک یا دو هفته آغاز شود و آلمان انجام گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان را ضمانت کرده است".

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان هفتۀ گذشته جهت مشوره با مقام‌های آلمانی روی مساله صلح، به آن کشور سفر کرده بود.

آقای احمدی در خصوص هفتمین دور گفتگوها میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه گفت که حکومت افغانستان از جریان این گفتگو باخبر است.

به گفتۀ وی، آقای خلیلزاد از جریان گفتگوهایش به حکومت افغانستان معلومات می‌دهد.

او افزود: "روی تمام مراحل صلح بحث شده است، من جزییات گفتگوهای قطر را بعداً با شما شریک می‌کنم".

از جانب دیگر، طالبان و ایالات متحده گفته اند که برای نهایی سازی یک مسودۀ صلح، در جریان مذاکرات اخیر، "تلاش های جدی" به خرج خواهند داد.

سهیل شاهین، که به نمایندۀ از هیات مذاکره کننده طالبان صحبت می‌کند به صدای امریکا گفت که روز شنبه که هفتیم دور مذاکرات آغاز شد، مباحثات با نمایندۀ امریکا برای نهایی سازی این معامله برای حدود ۱۲ ساعت بدون وقفه ادامه داشت.

او گفت:" هر دو جانب تلاش دارند این دور مذاکرات را پربار سازند و امیدواریم که نتیجۀ را در قبال داشته باشد."

طالبان تاکید دارند که موضوع آتش بس و مذاکرات بین الافغانی را پس از توافق خروج نیروهای بین المللی از افغانستان با واشنگتن، به بحث خواهند گرفت.

اما آقای احمدی افزود که نمایندگان طالبان برای گفتگو با مقامات افغان به میزبانی سه کشور (اندونیزیا، آلمان و ازبکستان) آمادگی نشان داده اند.

وزارت خارجۀ افغانستان با تاکید می‌گوید که تلاش‌های کنونی صلح افغانستان به مرحله‌ای رسیده است که قبلاً هیچگاهی به چنین مرحله نرسیده بود.

XS
SM
MD
LG