لینک های دسترسی

Breaking News

بن‌بست سیاسی اسراییل؛ آیا حکومت ایتلافی شکل خواهد گرفت؟


دو حزب بزرگ اسراییل روز سه شنبه ۲۴ سپتمبر (۲ میزان) با هم دیدار کردند تا احتمال تشکیل یک حکومت ایتلافی پس از بن بست سیاسی ناشی از انتخابات هفتۀ گذشته را بررسی کنند.

در نتیجۀ این انتخابات، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتنیاهو، صدراعظم کنونی اسراییل ۳۱ کرسی پارلمان را بدست آورد و حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس، موفق به کسب ۳۳ کرسی شد.

علاوه بر این، مجموع ۵۵ قانونگذار از آقای نتیاهو و ۵۴ قانونگذار دیگر از آقای گانتس اعلام حمایت کرده اند؛ امری که سبب شده هیچ حزبی نتواند به تنهایی اکثریت کرسی‌های پارلمان را که ۶۱ کرسی است، بدست بیاورد.

با وجود درخواست‌های هفتۀ گذشتۀ آقای نتنیاهو برای دیدار با رقیب انتخاباتی‌اش، آقای گانتس حاضر به گفتگو نشده بود.

اما روون ریولین، رییس جمهور اسراییل با تشکیل نخستین جلسۀ کاری میان دو حزب کمک کرد تا راهی برای حل یکی از جدی‌ترین بحران‌های سیاسی این کشور جستجو شود.

در صورت عدم تشکیل حکومت ایتلافی، اسراییل ناگزیر خواهد بود سومین انتخابات را ظرف کمتر از یک سال برگزار کند.

آقای ریولین پس از برگزاری این نشست، خطاب به دو رقیب انتخاباتی گفت: "مردم از شما انتظار دارند که راه حلی را پیدا کرده و از برگزاری انتخابات‌های بیشتر جلوگیری کنید؛ حتی اگر برای این کار مجبور باشید هزینه‌های شخصی و یا ایدیولوژیکی بپردازید."

رییس جمهور اسراییل مکلف به تعیین صدراعظم پس از برگزاری انتخابات است؛ نقشی که صرفا جنبۀ تشریفاتی دارد. اما این مسله پس از انتخابات اخیر اسراییل جنجالی شده است، چون هیچ یک از دو نامزد نتوانسته اند به تنهایی اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست بیاورند.

هر دو رقیب انتخاباتی در اصول از تشکیل یک حکومت ایتلافی حمایت کرده اند، اما اختلاف‌نظرهای جدی در مورد آجندای حکومت و نیز اینکه کدام حزب رهبری آن را برعهده داشته باشد، وجود دارد.

XS
SM
MD
LG