لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت معارف: 'امسال ۷۰ هزار دانش آموز بیشتر را جذب کرده ایم'


وزارت معارف افغانستان اعلام کرده است که میزان جذب شاگردان در دورۀ ابتداییه مکاتب ولایات سردسیر در این کشور، در حدود هفت در صد افزایش یافته است.

نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که در سال تعلیمی ۱۳۹۸ خورشیدی در ۲۷ ولایت افغانستان، ۸۴۲ هزار و ۷۳۵ دانش‌آموز جذب دورۀ ابتداییه مکاتب شده اند.

خانم نزهت افزود: "از میان دانش‌آموزان تازه جذب‌شده ۴۳ در صد (حدود ۳۶۱هزار) تن آنان را دختران تشکیل می‌دهند که میزان جدیدالشمولان تنها در ولایات سردسیر در سال جاری، نسبت آمار مجموعی شاگردان تازه جذب‌شده در مناطق سردسیر و گرمسیر در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۷۰هزار افزایش را نشان می‌دهد ".

بر بنیاد معلومات وزارت معارف افغانستان، در حال حاضر روند جذب شاگردان دورۀ ابتداییه در ولایت‌های گرمسیر چون قندهار، هلمند، فراه، لغمان، کنر، نیمروز و ننگرهار جریان دارد.

این وزارت در نظر دارد که در جریان سال روان تعلیمی، یک میلیون شاگرد در دورۀ ابتداییه مکاتب در سراسر افغانستان جذب شوند.

با وجود این تلاش‌ها، بر بنیاد گزارش دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان (Save the Children) هنوز هم بیش از ۳.۷ میلیون کودک افغان از دسترسی به آموزش محروم مانده که ۶۰ در صد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

این اداره همچنان گزارش داده است که در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی کم از کم ۷۰۰ مکتب به دلیل خشونت‌ها در سراسر افغانستان مسدود بوده است.

همچنان گزارش‌های صدای امریکا نشان می‌دهد که هم اکنون ده‌ها کودک افغان در مناطق مرزی تورخم مجبور اند برای آموزش به مکاتب پاکستانی در آن سوی خط دیورند بروند.

اما وزارت معارف افغانستان تاکید کرده است که در سال روان تعلیمی، تمام سهولت‌های آموزش و صنوف درسی معیاری را فراهم ساخته است.

XS
SM
MD
LG