لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای عراقی ۱۴۹ معترض غیرنظامی را کشته اند – گزارش دولتی


معترضان در عراق
معترضان در عراق

یک کمیتۀ حقیقت‌یاب دولت عراق که در مورد خشونت‌ها در جریان اعتراض‌های اخیر این کشور تحقیق می‌کند، اعلام کرده که ۱۴۹ غیرنظامی معترض به دست نیروهای دولتی عراق کشته شده اند.

براساس گزارش این کمیته که خبرگزاری رویترز به آن دسترسی یافته، بیش از ۷۰ درصد کشته شدگان، ناشی از گلوله‌باری مستقیم نیروهای امنیتی به "سر و سینۀ" معترضان بوده است.

با این حال، این گزارش، مقامات ارشد نظامی و صدراعظم عراق را در این زمینه مسوول ندانسته چون گفته که هیچ فرمان رسمی به نیروهای امنیتی در مورد اقدام به گلوله باری بر مظاهره کنندگان صادر نشده بود.

تظاهرات در عراق به تاریخ اول ماه اکتوبر در اعتراض به بی‌کاری، ضعف خدمات عامه و موجودیت فساد در ادارات دولتی آغاز شد و به زودی به خشونت کشید.

کمیتۀ حقیقت‌یاب در گزارش خود نوشته است: "کمیته دریافته که مقامات و فرماندهان کنترول بر نیروهای امنیتی را از دست دادند و این مسله به بروز هرج و مرج انجامید."

این کمیته همچنین از کشته شدن هشت نفر از نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات یک هفته‌ای خبر داده است.

براساس گزارش این کمیته، نشانزن‌ها از داخل یک ساختمان، معترضان را به شکل هدفمند نشانه گرفته و به سر و سینۀ آن‌ها تیراندازی کرده اند.

بدنبال بروز خشونت‌ها، صدراعظم عراق کمیته‌ای را برای بررسی این حوادث تعیین کرد و نیز تعهد کرده است که اصلاحات گسترده‌ای را برای بهبود خدمات عامه و مبارزه با فساد روی کار خواهد آورد.

با این حال، منتقدان در عراق گفته اند که تعهدات مقامات برای آوردن اصلاحات، کلی و مبهم است و کمکی به فرو نشاندن خشم معترضان نکرده است.

انتظار می رود تظاهرات در عراق تا روزهای پایانی این هفته از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG