لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض‌ها در لبنان صدر اعظم را مجبور به استعفا کرد


در ادامۀ تظاهرات در لبنان که نزدیک به دو هفته دوام کرده، سعد حریری، صدر اعظم لبنان گفته است که استعفای خود را به رییس جمهور این کشور پیشکش می‌کند.

آقای حریری گفته است که در تلاش‌هایش برای حل بحرانی که منجر به بروز تظاهرات سراسری در کشورش شد، به "بن بست" رسیده بود.

تظاهرات سراسری در لبنان که در اعتراض به فساد آغاز شده بود، تقریبا تمامی این کشور را فلج کرده و ناظران نسبت به پیامدهای سیاسی آن هشدار داده بودند.

صدر اعظم لبنان در سخنرانی خود به روز سه شنبه (۲۹ اکتوبر – ۷ عقرب) گفت: "مردم لبنان ۱۳ روز برای تصمیمی انتظار کشیدند که راه حل سیاسی پیشنهاد کرده و از وخامت اوضاع جلوگیری کند. من در این مدت تلاش کردم که یک راه بیرون رفت جستجو کنم و به صدای مردم گوش بدهم."

او افزود: "من به قصر می‌روم تا استعفایم را پیشکش کنم. به تمام شرکای سیاسی خود می‌گویم، امروز مسوولیت ما حفاظت از لبنان و احیای اقتصاد آن است."

تظاهرات گسترده در لبنان، روی وضعیت اقتصادی این کشور تاثیرات ناگواری گذاشت، چون بسیاری از نهادها، به شمول مراکز تجارتی و بانک‌ها در اثر آن مسدود شده بود.

این تظاهرات پس از آن آغاز شد که دولت لبنان برنامه‌های جدید برای وضع مالیات را اعلام کرد. در برخی موارد، اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده و معترضان شیشه‌های ساختمان‌ها را شکسته و برخی از دکان‌ها را به آتش کشیدند.

تمویل کنندگان بین‌المللی لبنان گفته اند که این کشور برای اینکه بتواند به قرضه‌ها دسترسی پیدا کند، نخست باید اصلاحات اقتصادی را روی دست گیرد. نهادهای تمویل کننده ۱۱ میلیارد دالر برای لبنان تعهد کرده اند، اما تاکید دارند که شفافیت مصرف این پول باید تضمین شود.

با وجود مصرف ده‌ها میلیارد دالر در لبنان پس از پایان جنگ داخلی پانزده ساله در سال ۱۹۹۰، هنوز زیربناهای این کشور ضعیف است و دولت در عرضۀ خدماتی چون تامین انرژی برق و آب رسانی به مردم با مشکل روبرو است.

XS
SM
MD
LG