لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در برابر تصمیم از سرگیری غنی سازی یورانیم ایران


منشی عمومی ملل متحد در واکنش به تصمیم ایران مبنی بر تزریق گاز یورانیم در سنتریفیوژ های پایگاه اتمی فوردو، از تمام جوانب خواسته است به تعهدات خود در برنامۀ جامع اقدام مشترک، پابند بمانند.

سخنگوی انتونیو گوتیرش عصر سه شنبه (۵ نوامبر – ۱۴ عقرب) گفت که آقای گوتیرش از تصمیم ایران آگاه است و خواهان ادامه پشتیبانی سایر کشور های عضو از این توافق نامه شده است.

استیفن دوجاریک در یک کنفرانس خبری گفت "آقای گوتیرش همواره تأکید کرده که برنامه جامع اقدام مشترک، نشان دهندۀ یک دستاورد بزرگ در دیپلوماسی و منع گسترش سلاح های اتمی بوده و به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک کرده است."

رئیس جمهور ایران اعلام کرد که پایگاه اتمی فوردو، مجدداً به جای تأسیسات تحقیقاتی که در توافقنامه ۲۰۱۵ پیش بینی شده است ، به یک پایگاه هسته ای فعال تبدیل خواهد شد.

ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد این تصمیم تهران را تقبیح کرده است.

در همین حال، سه عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا، در واکنش به این تصمیم ایران، از واشنگتن خواستار لغو کامل معافیت‌های هسته‌ای ایران و تلاش برای وضع تحریم‌های بین المللی شدند.

لیندزی گراهام، تد کروز اعضای جمهوریخواه سنای امریکا و الیزابت چینی، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، عصر سه‌شنبه به وقت واشنگتن در بیانیه ای مشترکی اعلام کردند که گام جدید جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات به توافق هسته یی و تزریق گاز به تاسیسات فردو این موضوع را تایید می‌کند که ایران از معافیت‌های بخش صلح آمیز هسته‌ای خود که حکومت آقای ترمپ نیز آن را ادامه می دهد، بهره برداری می‌کند تا زمان حفظ کند و تاسیسات هسته‌ای خود را پیش از علنی کردن اقدامات غیرقانونی خود، تجهیز کند.

این سه عضو کانگرس دونالدترمپ خواسته اند که هر چه زودتر معافیت‌های بخش صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را لغو کند و به دیپلومات‌های امریکایی دستور دهد از سازمان ملل بخواهند برای بازگرداندن تحریم‌های ایران اقدام کند.

XS
SM
MD
LG