لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: اگر ناتو تغییر نکند، کارایی خود را از دست خواهد داد


مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا هشدار داده است که اگر پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) خود را با چالش‌های امنیتی جدید وفق ندهد، از قافله عقب افتاده و کارایی خود را از دست خواهد داد.

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ایمانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت ناتو به عنوان یک سازمان، با تهدید "زوال فکری" روبرو است.

وزیر خارجه امریکا که در آستانۀ تجلیل از سی‌امین سالروز فروپاشی دیوار برلین، در آلمان صحبت می‌کرد، گفت که با توجه به وضعیتی که جهان در عصر حاضر با آن روبرو است، لازم است تا تغییراتی در ناتو بوجود بیاید.

او با این حال، ناتو را یکی از مهم‌ترین پیمان‌ها در تاریخ بشر نامید.

آقای پمپیو گفت: "پس از هفتاد سال... (ناتو) نیاز به رشد و تغییر دارد. نیاز است تا با واقعیت‌های امروز و چالش‌های امروز مواجه شود."

او افزود: "اگر کشورها تصور می‌کنند که قادر اند بدون فراهم کردن منابع برای ناتو و بدون برآورده کردن تعهدات شان، کماکان می‌توانند از امتیازات امنیتی آن مستفید شوند، این خطر وجود دارد که ناتو به یک سازمان غیرموثر و بی‌کاره بدل شود."

پیمان ناتو در سال ۱۹۴۹، با هدف رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد.

منشی عمومی ناتو گفته است که با توجه به رشد ظرفیت‌های نظامی روسیه و چین، می‌خواهد اعضای ناتو اتحاد و اتفاق خود را به صورت واضح به نمایش بگذارند.

آقای پمپیو در ادامۀ سخنان خود، رفتارهای چین در قبال شهروندان این کشور و نیز عملکرد روسیه در آسیای میانه را مورد انتقاد قرار داد.

XS
SM
MD
LG