لینک های دسترسی

Breaking News

'نگرانی عمیق' از بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در لوگر


ریاست معارف لوگر
ریاست معارف لوگر

یک گروه بین‌المللی حمایت از کودکان در منازعات مسلحانه، نسبت به گزارش‌های آزار جنسی کودکان دانش‌آموز در ولایت لوگر ابراز "نگرانی عمیق" کرده است.

این گروه که ریاست مشترک آن را دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) و سویدن برعهده دارند، با انتشار اعلامیه‌ای از بازداشت دو فعال مدنی ولایت لوگر نیز که اخیرا از سوی امنیت ملی افغانستان صورت گرفت، ابراز نگرانی کرده است.

کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا و نماینده ارشد غیرنظامی ناتو برای افغانستان، از دیگر اعضای این گروه اند.

در اعلامیۀ این گروه آمده است: "حفاظت از زندگی و رفاه کودکان، باید اساس هر جامعه، به ویژه در زمان منازعه باشد. تضمین اینکه کودکان در افغانستان از بدرفتاری‌های جنسی و خشونت در امان استند، باید یکی از اولویت‌های دولت، امنیت ملی، نیروهای امنیتی و جامعه مدنی باشد."

در این اعلامیه از لوی سارنوالی افغانستان تقاضا شده که در مورد گزارش بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در لوگر و نیز در مورد بازداشت دو فعال مدنی لوگر در این رابطه، "تحقیقات فوری" آغاز کند.

گروه حمایت از کودکان در منازعات مسلحانه در اعلامیۀ خود افزوده است: "مدافعان حقوق بشر نقش حیاتی در حفاظت و تقویت حقوق بشری تمام شهروندان دارند و تضمین امنیت و فضای کاری آن‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است."

انتشار گزارشی در مورد بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در ولایت لوگر، اخیرا سر و صداهای زیادی را به همراه داشت. دو نفر از فعالان مدنی لوگر که در تهیه این گزارش سهم داشتند، از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت شدند.

ریاست جمهوری افغانستان اما با انتشار اعلامیه‌ای خواهان توقف اقدامات امنیت ملی در برابر آن‌ها شد. در این اعلامیه، هم‌چنین به وزارت معارف دستور داده شد تا گزارشی از وضعیت عمومی ولایت لوگر تهیه کرده و به ریاست جمهوری تحویل بدهد.

XS
SM
MD
LG