لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی باشندگان غزنی از 'خطر تکثیر واقعات پولیو'


افزایش واقعات پولیو در نقاط مختلف افغانستان بخصوص در ولایات ارزگان و پکتیکا که همجوار با ولایت غزنی است، باشندگان این ولایت را نگران کرده است.

مسوولان صحی غزنی از تمام خانواده‌ها در این ولایت می‌خواهند که کودکان شان را به موقع واکسین کنند تا از ویروس پولیو در امان بمانند.

داکتر ظاهر شاه نیکمل، رییس صحت عامه غزنی گفت: "ما شاهد واقعات متعدد پولیو در ولایات ارزگان و پکتیکا هستیم که این خطر ورود ویروس پولیو را به غزنی بالا می‌برد."

آقای نیکمل اما از کارکردهای تیم واکسین غزنی ستایش کرد و گفت که تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس پولیو در غزنی اتخاذ شده است.

ضیا گل اسفنده‌ای، داکتر معالج در ولایت غزنی می‌گوید: "بیماری پولیو از طریق خوردن مواد غذایی ملوث به ویروس پولیو انتقال میابد. پولیو یک نوع مرض فلج کننده است، زمانیکه یک عضو بدن را مورد حمله قرار داد از آن عضو هرگز استفاده شده نمی‌تواند."

او به خانواده ها توصیه کرد که علاوه بر تطبیق واکسین پولیو، که یک امر حتمی است، حفظ الصحه محیط زیست نیز لازم است مراعت شود.

در جریان سال جاری میلادی، شمار مجموعی واقعات پولیو در افغانستان به ۲۶ رسیده است؛‌ نه واقعه در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، پنج واقعه در قندهار،‌ دو واقعه در پکتیکا و یک یک واقعه در ولایات ننگرهار، کنر،‌ بادغیس، بغلان و فراه ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG