لینک های دسترسی

Breaking News

نادیده گرفتن تدابیر پیشگیرانۀ کروناویروس حرام است - فتوا


وزارت حج و اوقاف افغانستان فتوا صادر کرده است که سرپیچی و نادیده گرفتن رهنمودهای بهداشتی برای جلوگیری از گسترش کروناویروس حرام است.

در این فتوا که روز چهارشنبه اول اپریل (۱۳ حمل) اعلام شد، آمده است که اگر به دلیل هراس از گسترش بیماری در مناطق شایع کروناویروس، ادای نماز جمعه و جماعت در مسجد ممکن نباشد، مردم در چنین حالت می‌توانند در خانه‌های شان نماز را ادا کنند.

پس از همه‌گیر شدن کروناویروس و انتشار آن در سرتاسر جهان، بسیاری از کشورهای اسلامی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس، ادای نماز جماعت را در مساجد منع کرده اند.

این فتوا در مورد تکفین و تدفین قربانیان کروناویروس صراحت داده است که اگر از دید کارشناسان، تماس با جسد سبب انتقال ویروس به دیگران شود، پس در چنین شرایط هرگونه تماس با میت شرعاً ممنوع است.

در فتوا آمده است که غسل و تدفیق قربانیان کروناویروس به اجازه یا زیر نظر تیم های موظف صحی، در مکان‌های ویژه و با رعایت تمام اصول و قواعد شرعی و صحی صورت گیرد. فتوا همچنین صراحت داده است که در صورت کثرت قربانیان که رسیدگی به آن ناممکن باشد، می‌توان اجساد را بدون غسل دفن کرد.

همچنین در این فتوا از مردم خواسته شده است که از برگزاری تجمعات به ویژه مراسم فاتحه و جنازه خودداری کنند.

در اکثر کشورهای اسلامی قربانیان کروناویروس توسط چند نفر محدود از کارمندان صحی و شاروالی در محلات خاص به خاک سپرده می‌شوند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

وزارت حج و اوقاف افغانستان گفته است که این فتوا در روشنایی آیات قرآنی احادیث نبوی و قواعد معتبر فقهی صادر شده است و بر اساس آن پیروی از توصیه‌های صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان واجب می‌باشد. فتوا عالمان دینی را نیز به آگاهی‌دهی مردم از خطرات ناشی از کروناویروس ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG