لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ اوکراین؛ تنها در یک شهر بیش از ۵۰۰۰ غیرنظامی کشته شده است


شاروال شهر ماریوپول اوکراین می‌گوید که رقم تلفات غیرنظامیان در این شهر به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسیده است. این در حالی است که اوکراین سرگرم جمع‌آوری شواهد قساوت‌های روسیه در اطراف کیف، پایتخت این کشور است.

وادیم بیوچینکو روز چهارشنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) گفت که این تعداد غیرنظامیان که ۲۱۰ کودک نیز در آن شامل اند، در جریان هفته‌ها بمباردمان نیروهای روسی و جنگ‌های کوچه به کوچه کشته شده اند.

این مقام اوکراینی افزود که نیروهای روسی، شفاخانه‌ها را نیز بمبارد کرده اند،‌ به شمول یک شفاخانه که در آن ۵۰ نفر در شعله‌‌های آتش سوختند و جان باختند.

آقای بیوچینکو همچنان گفت که بیش از ۹۰ در صد زیربنا‌های شهر ماریوپول ویران شده است.

حملات نیروهای روسیه بر این شهر جنوبی استراتیژیک سبب قطع رسیدن مواد غذایی،‌ آب آشامیدنی و دوا شده و منازل و مراکز کار و بار را با خاک یکسان کرده است.

بر اساس معلومات مقامات دفاعی بریتانیا، ۱۶۰ هزار نفر در این شهر گیرمانده اند؛ شهری که پیش از جنگ ۴۳۰ هزار جمعیت داشت. یک کاروان کمک‌های بشری به همراهی کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ از چند روز به اینسو تلاش دارد وارد شهر ماریوپول شود، اما تا اکنون کامیاب نشده است.

برای روسیه تصرف شهر ماریوپول مهم است زیرا این شهر دهلیز زمینی را به کریمیه باز می‌کند؛ جزیرهٔ که روسیه آنرا در سال ۲۰۱۴ با خاک خود ملحق کرد.

این در حالی است که مقامات اوکراینی در شمال این کشور گفته اند که تا اکنون جسد ۴۱۰ غیرنظامی را در شهرک‌های اطراف کیف یافته اند. مقام‌ها و مردم اوکراین گفته اند که نظامیان روسی پس از عقب نشینی از شهرک بوچا دست به کشتار صدها غیرنظامی زده اند. تصاویر نشر شده از بوچا اجسادی با لباس ملکی را نشان می‌دهد که دستان آنان از پشت بسته شده است. اما روسیه کشتار غیرنظامیان در بوچا را انکار کرده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین خواهان ختم فوری جنگ شده است.

از جانب دیگر، رییس جمهور اوکراین روسیه را به مداخله در تحقیقات بین المللی پیرامون احتمال جرایم جنگی متهم کرده و گفته است مسکو تلاش می‌کند شواهد را پنهان کند و اجساد را از جاده‌های شهرک بوچا بردارد.

او گفت که معلوماتی در دست دارد که بیانگر تغییر تکتیک‌ عساکر روسی است. رییس جمهور زیلینسکی افزود که نیروهای روسی تلاش می‌کنند در مناطق اشغال شده، شواهد جنایات جنگی خود را پنهان و پاک‌سازی کنند.

از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در ماه فبروری تا اکنون، هزاران نفر، به شمول غیرنظامیان در اوکراین کشته و زخمی شده و میلیون‌ها نفر دیگر آواره یا مجبور به ترک کشورشان شده اند.

XS
SM
MD
LG