لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان از شهر ماریوپول


یک ساختمان رهایشی واقع در شهر ماریوپول اوکراین که در اثر حملات روسیه قسماََ تخریب شده است.
یک ساختمان رهایشی واقع در شهر ماریوپول اوکراین که در اثر حملات روسیه قسماََ تخریب شده است.

مقام‌های اوکراینی روز شنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) تلاش کردند تا غیر نظامیان را از شهر ماریوپول که در محاصرهٔ قوای روسیه قرار دارد، تخلیه کنند.

ایرینا ورشچوک،‌ معاون صدراعظم اوکراین، در یک پیام تلگرام گفته است که مقام‌های کشورش تلاش خواهند کرد تا زنان،‌ کودکان و افراد مسن را از شهر ماریوپول تخلیه کنند. اما به گفتهٔ مقام ها،‌ایجاد "دهلیز بشردوستانه" روز شنبه برای تخلیهٔ غیر نظامیان بعید به نظر می رسد.

به گفتهٔ آقای ورشچوک قوای روسیه در گذشته مانع تخلیه غیر نظامیان در این منطقه شده است.

مقام‌های اوکراینی تخمین کرده اند که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر هنوز هم در شهر ماریوپول، گیر مانده اند.

استعمال تسلیحات فرانسه و آلمان توسط روسیه در اوکراین

در همین حال، روزنامهٔ تلگراف چاپ بریتانیا، به استناد آمار کمیسیون اروپایی گزارش داده است که فرانسه و آلمان در گذشته به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر تسلیحات و تجهیزات نظامی را برای روسیه به فروش رسانده‌اند و مسکو "احتمالاً از این سلاح در جنگ اوکراین" کار می‌گیرد.

این روزنامه گزارش داده است که با وجود تعزیرات گستردهٔ اتحادیهٔ اروپا پس از ضمیمه کردن منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین به قلمرو روسیه، این سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به روسیه فرستاده شد. روسیه منطقهٔ کریمیه را در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمهٔ قلمرو خود کرد.

آلمان از فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی خود به روسیه دفاع کرده و گفته است که این تجهیزات " استفادهٔ دوگانه" دارد و روسیه گفته است که این تجهیزات نیاز بخش ملکی بوده است، نه نظامی.

اما بر اساس گزارش روزنامهٔ تلگراف، تجهیزاتی که برای روسیه ارسال شده است شامل ؛بم ها، راکت‌ها و تفنگ‌ها می شود.

تلگراف گزارش داد که شرکت‌های فرانسوی نیز "دوربین‌های تصویربرداری حرارتی برای بیش از یک هزار تانک روسی و همچنین سیستم‌های جهت یابی برای جت‌های جنگی و هلیکوپترهای تهاجمی" ارسال کرده اند.

بر اساس این گزارش، دست کم ۱۰ عضو اتحادیهٔ اروپا به ارزش نزدیک به ۳۸۰ میلیون دالر تجهیزات نظامی را برای روسیه ارسال کرده اند که از آن جمله، ۷۸ در صد آن از سوی شرکت‌های آلمانی و فرانسوی فراهم شده است.

روزنامهٔ تلگراف گزارش داده است که اتریش، بریتانیا، بلغاریا، جمهوری چک و ایتالیا از جمله سایر کشور‌هایی‌اند که برای روسیه سلاح و تجهیزات نظامی ارسال کرده اند.

در همین حال، ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین، ناوقت جمعه ۲۲ اپریل با اشاره به اظهارات یک جنرال نظامی روسیه گفت که اگر تهاجم نظامی مسکو در اوکراین موفق شود، این کشور به سایر کشور‌ها "تجاوز" خواهد کرد.

خبرگزاری‌های انترفاکس و تاس روسیه به نقل از رستم مینیکایف، معاون فرماندهی بخش مرکزی اردوی روسیه، روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) نگاشته است که کنترول کامل جنوب اوکراین دسترسی به منطقهٔ جدایی طلب" ترنسدنستریای مولداوی" را که با اوکراین هم مرز است، بهبود می‌بخشد.

نشست نظامیان غرب

پنتاگون ناوقت جمعه گفت که قرار است لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، به تاریخ ۲۶ اپریل در آلمان نشستی را با مقام‌های نظامی بیش از ۲۰ کشور متحد امریکا برگزار کند و در مورد نیازمندی‌های دفاع اوکراین صحبت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که نظامیان نزدیک به ۴۰ کشور عضو ناتو و غیر ناتو در این ملاقات دعوت شده اند و این ملاقات سه شنبهٔ این هفته در پایگاه هوایی رامشتاین واقع در آلمان برگزار می شود.

در عین حال، رییس جمهور زیلینسکی روز جمعه گفت که متحدین آن کشور بالاخره تسلیحاتی را در اختیار اوکراین قرار داده اند که برای دفاع از اوکراین نیاز بود.

پس از تعهد جستن ترودو، صدراعظم کانادا، مبنی برای فراهم آوری کمک‌های نظامی برای اوکراین، مقام‌های این کشور روز جمعه اعلام کردند که "توپخانه‌ها ثقیل" را برای اوکراین تحویل داده اند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، بیش از ۵.۲ میلیون اوکراینی مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و نزدیک به ۷.۲ میلیون جمعیت آن کشور را بی‌جا شدگان داخلی تشکیل می دهد. علاوه بر آن، هزاران نفر به شمول زنان و کودکان در جنگ اوکراین کشته و زخمی شده اند و زیربنا‌های این کشور ویران و یا قسماً تخریب شده اند.

XS
SM
MD
LG