لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان مزارشریف از حضور معتادان و استعمال مخدرات در اماکن عامه شکایت دارند


شماری از باشندگان شهر مزار شریف با انتقاد از حضور آزادانهٔ معتادان در خیابان‌های این شهر می‌گویند که معتادان برای به دست آوردن مواد مورد نیازشان اموال مردم را سرقت کرده و با استعمال مواد مخدر در انظار عمومی سبب آزار و اذیت مردم می‌شوند.

محمد اشرف، باشنده شهر مزارشریف به صدای امریکا گفت که معتادان با سرقت اموال مردم به آنان ضربهٔ اقتصادی می‌رساند و همیشه مردم از رفتار آنان آسیب دیده است. او گفت: "شماری از معتادان اجناس را از مغازه‌ها دزدی می‌کنند و به همین دلیل است که مالکان مغازه‌ها همه معتادان را به یک چشم دیده و رویهٔ خوب با آنان ندارند."

اما معتادان از رفتار و رویهٔ نادرست افراد غیرمعتاد شکایت دارند و ادعا دارند که گاهی حتی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

محمد امین پهلوان، باشندهٔ شهر مزار شریف که دوره ترک اعتیاد را در یکی از مراکز ترک اعتیاد در ولایت بلخ پشت سر گذاشته است، می‌گوید که در گذشته زمانی که معتاد بود، مردم رفتار بسیار بدی با او داشت وحتی کودکان به سوی او سنگ پرتاب کرده است.

او با اشاره به دورهٔ معتاد بودنش به صدای امریکا گفت:"روزهایی که معتاد بودم. کسی نوک دست به من نمیداد. نزدیک من نمی آمد. وقتیکه من برای کاری نزدیک می‌شدم از من دوری می‌کردند و می‌گفتند برو پودری.

محمد امین با اشاره به اینکه اعتیاد بیماری است، افزود معتادان بیماراند و افراد جامعه باید با آنان شبیه به یک بیمار رفتار کند و بجای سرزنش، امکانات تداوی و زمینه‌های کاری را برای شان فراهم سازند.

بر اساس آمار اداره های محلی،در ولایت بلخ بیش از۱۲۴۰۰۰ نفر به شمول زنان و کودکان مواد مخدر استعمال می‌کنند. دسترسی آسان به مواد مخدر سبب شده که شمار معتادان افزایش بیابد.

هر چند در مورد کاهش حضور معتادین در شهر مزار شریف گزارش داده شده است اما به اساس معلومات در حدود ۴۰۰۰ تن معتاد در شهر مزار شریف به شکل بی‌سرپناه در جاده‌ها زندگی می‌کنند و مواد مخدر را در انظار عمومی استعمال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG