لینک های دسترسی

Breaking News

محب از مردم افغانستان پوزش خواست


 حمدالله محب، مشاور امنیت رییس جمهور پیشین افغانستان
حمدالله محب، مشاور امنیت رییس جمهور پیشین افغانستان

برای نخستین بار حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور پیشین افغانستان، به خاطر نقش‌اش در سقوط نظام جمهوریت به دست طالبان پوزش خواست.

محب در مصاحبه ای با بی بی سی در رابطه به سقوط نظام جمهوریت خطاب به مردم افغانستان گفت: "چیزی که مربوط مه میشه، از مردم افغانستان معذرت می خواهم و می خواهیم چیزیکه اشتباه شده، جور کنیم."

آقای محب به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی یکجا با محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان و شماری از همکاران نزدیک آقای غنی، توسط سه هلیکوپتر افغانستان را ترک کردند.

آقای محب در حالی از مردم افغانستان عذرخواهی کرده است که پس از سقوط نظام جمهوریت و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شماری از نخبگان سیاسی و کاربران رسانه های اجتماعی در پهلوی سایر عوامل، حکومت به رهبری آقای غنی و حلقه نزدیک به او به شمول آقای محب را مسوول اصلی سقوط نظام جمهوریت قلمداد می کنند.

اما آقای محب در اوسط دسمبر ۲۰۲۱ میلادی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که همه جناح ها به شمول شرکای بین المللی افغانستان، فعالان جامعه مدنی و رسانه ها در سقوط نظام جمهوریت مسوول اند.

آقای محب در این مصاحبه همچنین گفت که با رییس جمهور پیشین افغانستان به این تصمیم نهایی رسیده بود که در صورت رسیدن جنگ به کابل، باید آقای غنی و حکومت وی جنگ را "باختگی" بگیرد و به گفتۀ او ، زمانیکه طالبان به دروازه‌های کابل رسیدند، تصمیم گرفته شد که آقای غنی کابل را ترک کند.

آقای محب در این مصاحبه به صدای امریکا گفت که تصمیم خروج آقای غنی از کابل زادۀ رویدادها و جریانات سه سال گذشته بود، نه اینکه فقط در چند روز یا هم در آخرین مقطع اتخاذ شده باشد. او گفت که تصمیم خروج آقای غنی از افغانستان "صد در صد" به سود افغانستان بوده است.

شماری از حامیان رییس جمهور پیشین افغانستان از طریق رسانه های اجتماعی از تصمیم آقای غنی و همکاران نزدیک اش مبنی بر ترک افغانستان حمایت کردند. آنان استدلال کردند اگر غنی دست به چنین اقدام نمی زد، افغانستان امروز شاید ویران تر از اوکراین می شد.

اما مخالفان این استدلال گفته اند که بحران اوکراین و افغانستان دو سناریوی متفاوت اند که با مقایسه کردن آن نمی توان بار مسوولیت پیش آمده در افغانستان را از دوش مسوولان درجه یک حکومت پیشین برداشت.

آقای محب در مصاحبه‌های متعدد از جمله صدای امریکا بارها گفته است که قوای امنیتی افغانستان در حال فروپاشی بود و به خاطر جلوگیری از خونریزی و ویرانی شهر کابل، خطر به زندگی رییس جمهور پیشین، تصمیم به ترک افغانستان گرفته شد.

محب از جمله معدود مقام‌های پیشین حکومت افغانستان است که هر از گاهی با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و اخیراً در جریان یک سخنرانی در لندن در میان شماری از محصلین در مورد دلایل سقوط نظام جمهوریت در افغانستان صحبت کرد.

در جریان سخنرانی آقای محب شماری از شهروندان افغانستان در عقب محل سخنرانی تجمع کردند و بر ضد وی شعار سر دادند. علاوه بر آن، در پایان سخنرانی و در جریان پرسش و پاسخ، یک بانوی افغان که محصل بود، بر آقای محب تاخت و تاز لفظی کرد و گفت که وی باید محاکمه شود.

XS
SM
MD
LG