لینک های دسترسی

Breaking News

نمایشگاه 'روزمرگی‌های نیل'؛ روایت زیبایی‌ و چالش‌های هم‌پیوند با رود نیل


گروهی از عکاسان، خبرنگان و محققان از کشورهایی که دریای نیل از آن عبور می‌کند، در یک نمایشگاه، زیبایی‌های این رودخانه و مشکلات مردم این حوزه را به تصویر کشیده اند.

دریای پر پیچ و تاب نیل از ۱۱ کشور افریقایی عبور کرده، برای مردم این حوزه از اهمیت خاصی برخودار است. برای برخی این دریا که بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر طول دارد، منبع آب برای کشاورزی و برای برخی دیگر محل تفریح و آرامش روزمره را فراهم می‌کند.

هدف از این نمایشگاه که به نام "روزمرگی‌های نیل" یاد شده و اخیراً در شهر قاهره، پایتخت مصر برگزار شد، تاکید در مورد اهمیت دریای نیل و آگاهی از مشکلات در این حوزه و جستجوی راه‌های حل مشکلات است.

راجر انیس، کارگردان هنری این نمایشگاه می‌گوید:‌ "این نمایشگاه یک فرصت بود. ما نمی‌خواستیم تنها یک نفر دریای نیل را مستند کند بلکه خواستیم خبرنگاران و عکاسان از کشورهایی که در امتداد این دریا موقعیت دارند، داستان‌ها را گردهم آورند که مشکلات این جوامع را به تصویر می‌کشد و ابتکارات و راه‌های حل را برای این مشکلات جستجو می‌کند."

بیش از ۱۰ خبرنگار، عکاس و محقق به مدت سه سال سعی کردند تا از داستان‌های کسانی که در کرانۀ دریای نیل زندگی می‌کنند، مستند سازی کنند.

اسما جمال، عکاس در نمایشگاه دریای نیل، می‌گوید: "قصه‌های خانواده من همیشه به نزدیک بودن به دریای نیل مرتبط است. من در قاهره، از دریای نیل محروم استم. من دریای نیل را همیشه از دور می‌بینم و جز نوشیدن آب آن دیگر ارتباط مسقیم با دریای نیل نداریم. اما خانواده ام که در قسمت بالای مصر زندگی می‌کنند، می‌توانستند رودخانه نیل را ببینند، به آن نزدیک شوند."

این پروژه شامل داستان هایی از مصر، سودان، کینا و اتیوپیا بوده و همچنان اطلاعات و ارقام کلیدی در مورد دریای نیل را ارایه می‌دهد.

تونی والد، عکاس دیگر در رابطه می‌گوید: "این پروژه، ما را قادر ساخت تا به صدای رودخانه نیل تبدیل شویم. این پروژه همچنان سرحدات ما را شکست. همه ما از کشورهای مختلف، مناطق مختلف دریای نیل آمدیم. اما زمانیکه داستان دریای نیل را ساختیم، همه اعضای پروژه نیل هستیم".

این ابتکار در زمانی انجام می‌شود که تنش‌هایی در ارتباط به سهم آب دریای نیل میان مصر، سودان و اتیوپیا وجود دارد و همچنان تغییرات آب و هوا و مشکلات آلودگی اطراف رودخانه نیل بحث برانگیز شده است.

XS
SM
MD
LG