لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار آسترالیایی: استخبارات طالبان برایم گفتند اگر عذرخواهی نکنم زندانی خواهم شد 


لین اودانل، خبرنگار آسترالیایی می‌گوید که استخبارات طالبان در کابل به او هشدار دادند که اگر نمی‌خواهد بازداشت شود، باید از گزارش‌های که در مورد همجنس‌بازان و طالبان نوشته است عذرخواهی کند.

این خبرنگار که برای مجلهٔ فارن پالیسی امریکا و رسانه‌های دیگر بین المللی کار کرده است به صدای امریکا گفت که در این مدت در کابل در مورد مشکلات افراد همجنسگرا و ترانسجندر‌ گزارش‌های متعددی تهیه کرده بود و در یکی از گزارش‌ها یکی از قوماندانان طالب را به ازدواج اجباری با دختران زیر سن متهم کرده بود.

او امروز ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) به صدای امریکا گفت که طالبان او را برای چهار ساعت در ریاست استخبارات کابل در بازداشت نگهداشتند و به او گفتند که تمامی گزارش‌های به گفتهٔ او "موثقی" که در جریان یک سال گذشته نشر کرده را نادرست بخواند و از این بابت پوزش طلب کند.

او افزود که در یک تویت عذر خواهی کرد، اما طالبان آنرا نپسندیدند و حذفش کردند، ویرایش‌اش کردند و دوباره نشر کردند. این خبرنگار آسترالیایی همچنان گفته است که طالبان از وی فلم گرفتند و او را مجبور کردند بگوید که عذرخواهی‌اش اجباری نبوده است.

اودانل همچنان گفت که طالبان او را مجبور ساختند تا بگوید که با فرهنگ افغانستان آشنایی نداشته است: "می‌خواستند با نشر یک تویت اعتراف کنم که از افغانستان و فرهنگ افغانی هیچ نمی‌دانم و هر آنچه را که نوشته‌ام، بی بنیاد است."

او افزود که یکی از مامورین استخبارات طالبان با وی گفت که در افغانستان همجنس‌بازان وجود ندارند و اگر همجنس‌بازی را ببیند او را خواهند کشت.

این خبرنگار گفت که پس از نشر تویت، طالبان او را رها کردند و او فوراً از افغانستان بیرون شد.

نیویارک تایمز در گزارشی به نقل از طالبان نوشته که گفته اند که این خبرنگار بدون اجازه در افغانستان فعالیت داشت.

این روزنامه به نقل از عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان نوشته که گفته است: "پس از آمدن خانم اودانل درخواست فعالیت او به این دلیل رد شد که وی به گونهٔ علنی در مقابل حکومت کنونی از مقاومت مسلحانه حمایت می‌کرد و مسوولین را به جنایات عمده و استفاده جنسی متهم کرده بود."

در این حال، کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران گفته است که طالبان باید دست از آزار و اذیت اعضای مطبوعات بردارند.

این کمیته گفته است که افسران استخبارات طالبان که به تازگی این خبرنگار آسترالیایی را مرعوب و تهدید کرده اند، باید حسابده قرار داده شوند.

این در حالی است که پیش از این از بازداشت، ضرب و شتم و ناپدید شدن خبرنگاران محلی توسط طالبان نیز گزارش های متعددی به نشر رسیده است.

XS
SM
MD
LG