لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به جامعهٔ جهانی: از فعالین حقوق زنان افغان حمایت کنید


نمایندهٔ دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که عقب‌گرد در خصوص حقوق زنان در این کشور "زنگ خطر" برای جهان است و نشان می‌دهد که چگونه چندین دهۀ پیشرفت می‌تواند در مدت چند ماه از بین برود.

الیسن دیویدیان، معاون نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان روز دوشنبه ۲۵ جولای (۳ اسد) به خبرنگاران در نیویارک، وضعیت حقوق زنان در افغانستان را نگران کننده خواند و گفت که محدودیت های وضع شده بالای زنان افغان، توانایی آنانرا برای کسب درآمد، دسترسی به خدمات صحی و آموزش و همه موارد مرتبط به زندگی اجتماعی محدود کرده است.

دیویدیان افزود که افغانستان یگانه کشور در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه منع شده اند. او اضافه کرد که در تمام جهان، بیرون برآمدن از دروازهٔ خانه یک عمل معمول زندگی روزمره محسوب می‌شود "اما برای اکثر زنان افغان این عمل فوق العاده است. این عمل مقاومت است."

خانم دیویدیان گفت که زنان در افغانستان از ترس اینکه مبادا مورد خشونت و لت کوب طالبان قرار بگیرند، حتی جرئت نمی‌کنند به تنهایی بدون مرد خانواده برای خرید مواد خوراکه به بازار بروند.

او علاوه کرد: "بعضی از زنان افغان به من گفتند که هنوز هم می توانند بدون محرم به بازار بروند. اما ‌آن‌ها در ترس زندگی می‌کنند که مبادا تحت تعقیب و مورد ضرب و شتم قرار بگیرند. برخی از زنان نیز گفتند با اینکه امنیت نسبی در شهر ها وجود دارد، اما این امنیت به قیمت از دست رفتن استقلال و ازادی آنها تمام شده است که برای اکثر زنان این هزینه بسیار بالاست."

این مقام زنان سازمان ملل گفت که افغانستان تنها کشوری در جهان نیست که اخیراً شاهد عقب‌گرد حقوق زنان بوده، اما انچه در افغانستان اتفاق افتاده، "زنگ خطر" برای همه زنان جهان است.

او افزود که با همه محدودیت‌های وضع شده و قیودات زنان افغان به او گفته اند که تسلیم نخواهند شد و از کشورهای جهان خواست تا از جامعۀ مدنی و گروه های که برای حقوق زنان در افغانستان مبارزه می کنند، حمایت کنند.

این در حالیست که گزارش جدید هیات سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که هفته گذشته منتشر شد، محو تدریجی حقوق اساسی بشر را در سراسر آن کشور از زمان تسلط دوبارهٔ طالبان در ماه اگست سال گذشته تایید می‌کند.

با آنکه طالبان گزارش تازه یوناما را رد کرده اند، این گزارش با اشاره به قتل‌های فراقانونی، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در ۱۱ ماه گذشته، طالبان را به نقض حقوق اساسی بشر در افغانستان متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG