لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای معتادان: زمینهٔ درمان و ترک اعتیاد را فراهم کنید


معتاد
معتاد

شماری از معتادان در ولایت بدخشان می‌گویند که اعتیاد "عزت و ارزش" را از آنان گرفته و باید زمینه برای تداوی آنان فراهم شود.

محبوب، باشنده ولایت بدخشان گفت که هشت سال پیش زمانی که برای کار به ایران رفته بود، توسط دوستانش به مواد مخدر معتاد شد.

این معتاد ۳۵ ساله که پدر دو دختر و یک پسر است به صدای امریکا گفت که از هشت سال به اینسو تریاک استعمال می‌کند و به این می‌اندیشد که اعتیاد او را به یک انسان بی ارزش مبدل ساخته است.

محبوب با شریک ساختن تجربهٔ اعتیادش گفت: " در یک حویلی بودیم که از ۲۵ نفر تنها دو نفر مواد [مخدر] نمی زد. در داخل چای دو ماه به ما تریاک دادند، نفهمیدیم در نهایت گرفتار شدیم."

محبوب در شغل معماری استاد است؛ اما اعتیاد سبب شده که بیکار باقی بماند و به این دلیل که مواد مخدر استعمال می‌کند هیچ کسی به او کار نمی‌دهد. او هر روز در میان زباله ها وسایل اضافی و کارآمد را جستجو می کند تا با فروش آن، پول خرید مواد مخدر را به دست بیاورد.

او گفت که باید معتادان تداوی شوند تا از دام مواد مخدر رهایی یابند: "خواست ما همین است که یک جای را به ما جور کرده تا تداوی شویم. از صحت کامل برخوردار باشیم. برویم به زن و بچه مان یک لقمه نان پیدا کنیم. اعتیاد خوب نیست چون در جامعه و خانواده قدر نمی‌داشته باشیم."

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که بربنیاد گفته های طالبان حدود نصف از این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

بربنیاد یافته های سازمان مل متحد، بیش از ۴۳ هزار هکتار زمین بیشتر درمقایسه با سال گذشته در افغانستان کوکنار کشت شده است.

عبدالله الدرداری، رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان در گفتگوی با روزنامه "الشرق الاوسط "چاپ لندن شمار معتادان به مواد مخدر در افغانستان را چهار میلیون نفر گزارش داده که یک و نیم میلیون آنرا زنان و کودکان تشکیل می دهند.

XS
SM
MD
LG