لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی کابل ده‌ها قربانی گرفت 


ارشیف
ارشیف

وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که در نتیجۀ حمله بر یک مرکز آموزشی در ساحۀ دشت برچی ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که این حمله حوالی ساعت هفت صبح امروز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در مرکز آموزشی کاج در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

او افزود: "بدبختانه معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که ۱۹ تن جان باختند و ۲۷ تن نیز زخمی اند...از مراکز تعلیمی انتظار داریم که همیشه برای برنامه‌های ویژۀ شان حوزۀ امنیتی را در جریان بگذارند".

آقای تکور در مورد نوعیت و چگونگی حمله جزییات نداد.

در همین حال، یکی از مسوولان مرکز آموزشی کاج که به دلایل امنیتی نخواست نامی از او برده شود، به صدای امریکا تایید کرد که ۳۰ دانش‌آموز جان باختند و ۳۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گفتۀ منبع اکثر قربانیان دانش‌آموزان دختر اند که در امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز شرکت کرده بودند.

او گفت که انفجار در داخل تالاری که امتحان آزمایشی کانکور جریان داشت، به وقوع پیوست، اما نوعیت آن هنوز مشخص نیست

در همین حال، شفاخانهٔ ایمرجنسی در کابل گفته است که ۲۲ مجروح به این شفاخانه منتقل شده است.

هیچ شخص یا گروهی تا هنوز مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه شاخهٔ خراسان داعش، مسوولیت حملات مشابه را در این ساحهٔ شهر کابل ادعا کرده که سبب تلفات غیرنظامیان شده است.

اغلب باشندگان ساحۀ دشت برچی را اقلیت قومی هزاره و مسلمانان شیعه تشکیل می دهند،‌ اقلیتی که در دو دههٔ‌ پسین به طور هدفمند مورد حملات مرگبار تندروان اسلامی از جمله داعش قرار گرفته است.

دیدبان حقوق بشر در اوایل ماه سپتمبر با نشر گزارشی گفت که گروه داعش، هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی را در مساجد، مکاتب و محل کاری بارها هدف قرار داده است، اما مقامات طالبان برای محافظت آنها در برابر بم‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملات به قربانیان و خانواده های آن‌ها کار چندانی انجام نداده اند.

بر اساس این گزارش، طی یک سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، داعش مسوولیت ۱۳ حمله بر هزاره‌ها را پذیرفته و حد اقل در سه حمله دخیل دانسته شده است. به گفتۀ دیدبان حقوق بشر این حملات کم از کم ۷۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشته است.

گروه شاخهٔ خراسان داعش از سال ۲۰۱۵ به اینسو مسوولیت حملات متعدد را به برعهده گرفته است که در آن غیرنظامیان بدون تفکیک قومی، سمتی و دینی و مذهبی هدف قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG