لینک های دسترسی

Breaking News

کارگردان دیروز، بولانی‌فروش امروز؛ روایت زندگی زهرا فرمولی


زهرا فرمولی، کارگردان پیشین برنامه‌های تلویزیونی افغانستان، اکنون در فرانسه بولانی فروشی می‌کند.

فرمولی پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان، در فرانسه پناهنده شده است و تلاش می‌کند به خانواده اش که اکنون در افغانستان به سر می‌برد، کمک مالی فراهم کند.

فرمولی که زمانی چهرهٔ مطرح برنامه‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی در عرصۀ رسانه‌ای در افغانستان بود، به صدای امریکا گفت که سپری کردن دو ماه زیر حاکمیت طالبان برایش خیلی دشوار بود و او را مجبور به ترک کشور کرد.

او گفت: "‫سه ماه در پاکستان ماندم، به امید اینکه یک کشور برایم ویزه بدهد. برعلاوۀ این که در افغانستان خطر متوجه ما بود دیگر کار نبود، امید به زندگی کردن در افغانستان نبود به خصوص به کسانی که مسوولیت خانواده به دوش شان است، بیکار باشند و کرایه خانه و تمام مصارف به دوش شان باشد."

فرمولی گفت که تجربهٔ دو ماه زندگی زیر سلطهٔ طالبان به اندازۀ سختی‌های تمام عمرش بوده است، تجربه‌ای که اکنون شمار زیاد دختران و زنان در افغانستان از آن حکایت دارند.

زهرا فرمولی بیشتر از یک‌دهه در رسانه‌های تلویزیونی مختلف در افغانستان کار کرد. چهرهٔ او در برنامه های انتخابات ریاست جمهوری و برنامه‌های ورزشی مانند لیگ شپگیزه بازی کرکت و لیگ بزکشی، برای بسیاری‌ها در افغانستان آشنا است.

خانم فرمولی می‌گوید که زندگی پر ماجرایی داشته است. به گفتۀ وی از هفت سالگی به علت وضعیت نابسامان اقتصادی خانواده، دست به کارهای شاق زده و تا سقوط کابل در سال گذشته نان آور خانواده بوده است.

اکنون هم در گوشه‌ای از فرانسه به فکر حمایت خانواده اش است و به آینده امیدوار است. او گفت: "امیدواری زیادی نسبت به آینده دارم چون امکانات زیادی این جا فراهم است از نگاه تحصیلی و کار، من هم تلاش زیاد می‌کنم و آینده خود را در این جا روشن می‌بینم."

زهرا فرمولی افزون برکار، اکنون سرگرم آموزش زبان فرانسوی در یکی از دانشگاه‌های شهر دیجون فرانسه است.

XS
SM
MD
LG