لینک های دسترسی

Breaking News

بغداد و واشنگتن در مورد زمان خروج قوای به رهبری امریکا از عراق صحبت کردند


 پایگان نظامی ایالات متحده در عراق
پایگان نظامی ایالات متحده در عراق

مقامات عراقی روز یکشنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) گفتند که گفتگو‌ها میان بغداد و واشنگتن در مورد تعیین جدول زمانی خروج تدریجی نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده از آن کشور از سر گرفته شده است.

دور نخست این گفتگو‌ها به تاریخ ۲۷ جنوری آغاز شد، اما سه روز پس از آن متوقف شد که سه نظامی امریکایی توسط تندروان تحت حمایت ایران، در اردن کشته شدند.

کشته شدن این نیروها موجب شد تا ایالات متحده بیش از ۱۱۰ حمله را بر تندروان تحت حمایت ایران را در عراق، سوریه و یمن انجام بدهد. مقامات عراق ابراز امیدواری کرده اند تا این گفتگو‌ها مختل نشود و به زودی نتیجه بدهد.

یحیی رسول، سخنگوی صدراعظم عراق، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کمیسیون عالی نظامی عراق روز یکشنبه با مقامات ایتلاف به رهبری ایالات متحده در این خصوص گفتگو کردند.

او گفت:'' تا زمانی که هیچ خللی در آرامش این گفتگوها ایجاد نشود، جلسات به صورت منظم برگزار می شود تا کار‌های کمیسیون هر چه سریعتر انجام شود."

ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد تا بر ضد گروه دولت اسلامی (داعش) بجنگد. در آن سال، داعش نزدیک به یک-سوم قلمرو عراق و بخش‌هایی از سوریه را در کنترول داشت.

امریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز دیگر در سوریه دارد. این نیروها بخشی از ایتلاف اند که ماموریت آنان مشوره‌‌ دهی و کمک به نیروهای محلی عراق و سوریه است تا از ظهور مجدد داعش در این کشور جلوگیری شود.

نیرو‌های ایالات متحده به خواست عراق در بغداد مستقر شدند، اما نیروهایی که در سوریه هستند، در ساحاتی مستقر اند که از کنترول حکومت سوریه بیرون است.

با وجود این گفتگوها، تصورمی‌شود که روند توافق برای خروج تدریجی نیروهای نظامی به رهبری ایالات متحده احتمالاً زمان بیشتر را در بر بگیرد.

نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده پنجشنبه گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفتند که مصروف ارزیابی پیشرفت در راستای شکست داعش و بحث در مورد روند انتقال از ماموریت ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در عراق است.

گروه

XS
SM
MD
LG