لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش امریکا و سایر کشور‌ها به حمله‌ٔ مرگبار در سالون کنسرت در نزدیکی مسکو


تعدادی از مردم مسکو به یاد قربانیان حمله مرگبار در یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، گل گذاشتند.
تعدادی از مردم مسکو به یاد قربانیان حمله مرگبار در یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، گل گذاشتند.

رهبران جهان، حمله مرگبار به سالون کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، را محکوم کردند، حمله‌ای که در اثر آن دست‌کم ۱۳۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته یک ژورنالیست خبرگزاری ریا نووستی در محل، مهاجمان ملبس با یونیفرم نظامی در شهر ''کروکس'' وارد سالون کنسرت شدند و علاوه بر گلوله‌باری بالای تماشا چیان،‌ مایع آتش‌زا را بر حضار در این سالون پرتاب کردند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تا حالا در محضر عام در مورد این حمله تبصره نکرده است. اما تاتیانا گولیکووا، معاون صدراعظم روسیه، روزشنبه پس از دیدار با پوتین گفت که رییس جمهور آن کشور برای زخمیان این رویداد آرزوی شفای عاجل کرد و از داکتران تشکر کرده است.

روسیه روز شنبه گفت که ۱۱ نفر به شمول چهار مرد مسلح را در ارتباط به این حمله دستگیر کرده است، اما در مورد هویت آنان جزییات نداده است.

واکنش‌های بین المللی

با آنکه حملات تهاجمی روسیه از ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تا حالا در اوکراین ادامه دارد،‌ میخایلو پودولیاک، همکار نزدیک رییس جمهور اوکراین، در یک پیام تلگرام گفت که اوکراین "هیچ ارتباطی" با این حمله ندارد.

اما اداره استخبارات وزارت دفاع اوکراین، ادعا کرده است که این حمله به دستور پوتین انجام شده است. این اداره گفته است: "حمله تروریستی در مسکو یک اقدام تحریک‌آمیز برنامه‌ریزی شده و عمدی توسط ادارات ویژه روسیه به دستور پوتین بود.'' این اداره ادعا کرده است که هدف از دستور چنین حمله ''تشدید و گسترش بیشتر جنگ'' در اوکراین است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای این ''حمله مرگبار تروریستی'' را به شدت محکوم کرده است. بلینکن در این اعلامیه گفته است:‌ ''ما عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و عزیزان کشته شدگان و همه آسیب دیدگان این جنایت شنیع اعلام می کنیم. ما تروریزم را در همه اشکال آن محکوم می کنیم و در همبستگی با مردم روسیه در غم جان باختن این رویداد هولناک ایستاد می‌شویم."

فرهان حق، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، در اعلامیه‌ای گفته است که انتونیو گوتیرش، این حمله را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده است و'' تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت فدراسیون روسیه ابراز می‌کند.''

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز تسلیت از همه کشور‌ها خواست تا با حکومت روسیه و سایر مقامات در این راستا ''فعالانه همکاری'' کنند و مرتکبین و حامیان "این اقدامات زشت تروریستی پاسخگو قرار بگیرند و به عدالت کشانده شوند."

قصر سفید به قربانیان این حمله ابراز تسلیت کرده و گفته تلاش می‌کند تا معلومات بیشتری در مورد این حمله به دست بیاورد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی قصر سفید، در مورد این حمله به خبرنگاران گفت: "تصاویر [این حمله] وحشتناک استند و تماشای آنها دشوار است و افکار ما با قربانیان این حمله تیراندازی وحشتناک خواهد بود."

کربی گفت: "در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن اوکراین یا اوکراینی‌ها در تیراندازی وجود ندارد."

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین،‌ شی جینپینگ، رییس جمهوراین کشور، این حمله را به شدت محکوم کرده و به رییس جمهور پوتین تسلیت گفته است.

سینهوا، خبرگزاری رسمی چین،‌ از قول رییس جمهور آن کشور گزارش داده است که چین مخالف ''همه انواع و اشکال تروریزم است، حمله تروریستی [مسکو] را محکوم می‌کند حکومت روسیه را در راستای تلاش‌ها برای امنیت و ثبات ملی با جدیت همکاری می‌کند."

اتحادیه اروپا گفت که از حمله مسکو "تکان خورده و وحشت زده" شده است. سخنگوی این اتحادیه گفته است که اتحادیه اروپا حمله بر غیرنظامیان را محکوم می‌کند و گفته است که ''افکار ما با شهروندان روسی است که متاثر شده اند."

دیوید کمرون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که کشورش با شدیدترین الفاظ این ''حمله مرگبار تروریستی'' را محکوم می‌کند.

بر اساس اعلامیه قصر الیزه، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، گفت که او "قاطعانه حمله تروریستی که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفته است، محکوم می کند."

اولاف شولتز صدراعظم آلمان، در یک پیام ایکس نوشته است که "حمله تروریستی وحشتناک علیه تماشاگران بی گناه" را محکوم می‌کند و افزود که "افکار ما با خانواده قربانیان و همه زحمیان است." وزیر خارجه آلمان نیز در یک پیام ایکس نوشته است که تصاویر این حمله وحشتناک است.

جورجیا ملونی، صدراعظم ایتالیا، با نشر اعلامیه‌ای ضمن ابراز تسلیت به قربانیان این رویداد، این حمله را "اقدام تروریزم نفرت انگیز" خواند و گفته است که کشتار‌ دسته جمعی غیرنظامیان غیر قابل قبول است.

رهبران و وزیران خارجی برخی دیگر از کشور‌ها از جمله اسپانیا، سویدن، دنمارک،‌ اسراییل، مقامات خودگردان فلسطین،‌ روسیه،‌ ایران، ترکیه،‌ اتحادیه افریقا،‌ وینزویلا، هند و جاپان ضمن ابراز همدردی و تسلیت به قربانیان این رویداد، حمله روز جمعه را با شدید‌ترین الفاظ محکوم کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG