لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر مالیه امریکا: 'جی۷' باید دربارۀ دارایی‌های مسدود شدۀ روسیه تصمیم قاطع بگیرد


جنیت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده امریکا
جنیت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده امریکا

جنیت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه،۲۳می (۳ جوزا) وزیران امور خارجه 'جی۷' را ترغیب کرد تا گزینه‌های 'جسورانه‌تر' را برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به منظور کمک به اوکراین، بررسی کنند.

وزیران خارجه و مسوولان بانک‌های مرکزی کشورهای شامل در جی۷ - ایالات متحده، کانادا، فرانسه، المان، ایتالیا، جاپان و بریتانیا- این هفته در ایتالیا گردهم جمع شده اند تا برای نشست ماه آیندۀ سران این گروه آمادگی بگیرند.

در این نشست، طرح بهره‌برداری از سود حاصل از ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۲۵ میلیون دالر) دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین مالی کمک به اوکراین، محور اصلی گفتگوها خواهد بود.

اتحادیه اروپا در این ماه موافقت کرد که سالانه تا سه میلیارد یورو (معادل تقریبی ۳.۳ میلیارد دالر) از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای خرید تسلیحات برای اوکراین اختصاص دهد.

یلن در کنفرانس مطبوعاتی پیش از نشست وزیران خارجۀ جی۷ ضمن استقبال از طرح اتحادیه اروپا، بر لزوم بررسی گزینه‌های جسورانه‌تر و اقدام مشترک برای استفاده از سود دارایی‌های روسیه تاکید کرد و گفت که باید در نشست سران 'جی۷' گزینه‌های مشخصی ارایه شود و نباید دست روی دست گذاشت.

او ضمن اعلام اینکه در نشست سران 'جی ۷' گزینه‌های مشخص را ارایه می‌کند، خطاب به سایر اعضای این گروه گفت: "عدم اقدام بیشتر قابل قبول نیست، نه برای آینده اوکراین و نه برای ثبات اقتصاد و امنیت مردم ما."

ایالات متحده امریکا پیشنهاد کرده است که به اوکراین، که بیش از دو سال است با تهاجم روسیه درگیر است، تا سقف ۵۰ میلیارد دالر قرضه بدهد و سود این قرضه نیز از بهرۀ حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه تامین شود.

یلن تایید کرد که این مبلغ به عنوان یک گزینه احتمالی مطرح شده، اما هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است از جمله اینکه آیا این قرضه تنها توسط ایالات متحده صادر می شود یا کشورهای 'جی۷' به طور کلی.

یلن در ابتدا از مصادره مستقیم دارایی‌های روسیه حمایت می‌کرد، اما کشورهای اروپایی با این رویکرد مخالفت کردند. آنها نگران ایجاد سابقۀ خطرناک در حقوق بین الملل و درگیری های حقوقی جدی با مسکو بودند.

جانکارلو جورجتی، وزیر اقتصاد ایتالیا اعلام کرد که کشورش به عنوان میزبان مذاکرات، نقش یک "واسطه صادقانه" را ایفا خواهد کرد. او این وظیفه را "بسیار ظریف" توصیف کرد.

در همین حال، کارشناسان هشدار دادند که هرگونه اقدام بیشتر ' جی۷' علیه روسیه می‌تواند منجر به اقدامات تلافی‌جویانه علیه شرکت‌های اروپایی فعال در روسیه شود.

پیشنهاد بررسی گزینه های جسورانه تر برای استفاده از دارایی های مسدود شدأ روسیه توسط وزیر مالیه امریکا در حالی مطرح می‌شود که برخی منابع گفته اند که پیشنهاد ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین "جالب" است، اما هر تصمیمی باید مبنای قانونی محکمی داشته باشد.

در عین حال، زمان در این مسله نقشی حیاتی دارد، زیرا کمک‌های اروپا به اوکراین کاهش یافته و اختلافات سیاسی در واشنگتن منجر به توقف چند ماهه این کمک‌ها شده است. این وقفه در ارسال کمک‌ها، روسیه را به ادامه جنگ تشویق کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG