لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در ماه اپریل ۱۵۶ واقعۀ مداخله در ارایۀ کمک‌های بشری برای افغان‌ها ثبت شد


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی گفته است که تنها در ماه گذشتۀ میلادی ۱۵۶ واقعۀ مداخله در روند ارایۀ کمک‌های بشری را که عمدتاً توسط طالبان انجام شده، به ثبت رسانیده است.

اوچا گفته است که هرچند مداخلات طالبان در روند ارایۀ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به نیازمندان در افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما آمار ماه اپریل نشان می‌دهد که مداخله‌ها نسبت به ماه گذشتۀ آن افزایش چشم‌گیری داشته است.

اوچا افزود: "اکثر رویدادهای دسترسی در ماه اپریل به دلیل مداخله در اجرای فعالیت‌های بشردوستانه و به دنبال آن محیط فیزیکی و همچنان به دلیل سیل و بارش برف بود. واقعات در بخش دسترسی بشردوستانه در اپریل منجر به تعلیق موقتی ۱۰۷ پروژه شد."

در گزارش آمده است که حدود ۶۰ درصد این مداخلات در اجرای فعالیت‌های بشری توسط مقام‌های طالبان انجام شده است.

دفتر هماهنگی در امور کمک‌های بشری ملل متحد تاکید کرده که بیشتر این مداخله‌ها در جریان برنامه‌های توزیع کمک‌های بشری از جمله تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخاب دریافت‌کنندگان کمک‌ها، استخدام کارمندان و تلاش برای امضای تفاهم‌نامه‌ها در این بخش‌ها بوده است.

این نخستین بار نیست که سازمان ملل متحد از دخالت طالبان و افراد مسلح آنان در روند توزیع کمک‌های بشری در بخش‌های افغانستان خبر داده است، پیش از این نیز نهادهای مربتط به ملل متحد از مداخلات افراد این گروه ابراز نگرانی کرده بودند.

نگرانی‌ها از مداخله‌ها در بخش کمک‌های بشری در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که یک سروی تازه ادارۀ زنان ملل متحد نشان می‌دهد که فعالیت‌های امور بشری مربوط به زنان در این کشور با موانع متعددی از سوی حکومت طالبان مواجه است.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) با نشر این سروی گفت که با ۱۲۷ نهاد امدادرسان ملی، بین‌المللی و دفاتر ملل متحد در ۱۴ سکتور در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه شده است.

نتایج این سروی که ماه مارچ را تحت پوشش قرار داده، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد نهادهای امدادرسان مربوط به زنان، در ثبت پروژه‌های جدید با مولفه‌های افزایش آگاهی، که برای دستیابی به زنان و دختران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با مشکل مواجه هستند.

همچنان پیش از این، کرن دیکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، گفته بود که با همکاری سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان، روند ارایۀ کمک‌های بشری در افغانستان را ارزیابی می‌کنند.

دیکر به تاریخ ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشت: "تمرکز اساسی روی شفافیت و نظارت می‌باشد."

شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان جزییات بیشتری در این مورد نداد، اما پیش از آن سازمان‌های بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر مداخلهٔ طالبان در روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان و سواستفاده از کمک‌های بشری نشر کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG