لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از قتل‌های فراقضایی


کمیسیون حقوق بشر افغانستان از قتل‌های فراقضایی، محاکم صحرایی، تجاوزهای جنسی و تلفات افراد ملکی به شدت نگرانی کرده و این موارد را تهدید عمده در برابر مصؤونیت شهروندان به ویژه زنان و کودکان افغان خوانده است.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است، تنها در ماه حوت، یک خانم در ولسوالی بهارک بدخشان، توسط افراد مسلح سر بریده شده، یک خانم و یک مرد در ولسوالی یمگان این ولایت به قتل رسیده، یک دختر و یک پسر جوان در روستای "خم‌سفید" منطقه بندر ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در محضر عام شلاق زده شده و یک کودک ده ساله در ولایت جوزجان قربانی تجاوز جنسی شده است.

همچنان در این اعلامیه آمده است، سه کودک در حمله طیاره‌های بدون سرنشین در ولسوالی مانوگی ولایت کنر جان باخته و هشت فرد ملکی توسط نیروهای امنیتی در ر ساحۀ "هدیه خیل" و "مانو" ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار کشته شده اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، از مخالفان مسلح دولت خواسته است تا از قتل‌های فراقضایی، محاکمه‌های صحرایی و هدف قراردادن غیرنظامیان دست بردارند و این نهاد از دولت افغانستان خواسته است که عاملان کشتار غیرنظامیان در ننگرهار را شناسایی و مورد پیگرد قرار دهد.

از سوی دیگر، ثریا صبحرنگ، کمیشنر این کمیسیون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، در سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۲۷۷ زن به دلیل خشونت‌های خانوادگی کشته شده اند که از این میان ۱۳۶ رویداد آن قتل‌های ناموسی است.

به گفتۀ وی، ۵۱ خانم نیز به شکل مرموز کشته شده اند که عاملان آن قضایا معلوم نیستند.

خانم صبحرنگ افزود که از مجموع تمامی ۲۷۷ قضیۀ قتل زنان، به ۴۹ درصد قضایا رسیدگی شده است و عاملان آنها تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند؛ اما هنوز هم عاملان ۵۱ درصد قضایای باقی‌مانده تحت فرهنگ معافیت قرار دارند و یا هم فراری اند.

XS
SM
MD
LG