لینک های دسترسی

Breaking News

هیأت علمای دینی افغانستان به عربستان سعودی رفت


قرار است که نشست علمای دینی جهان اسلام به روزهای سه شنبه و چهارشنبه در عربستان سعودی برگزار شود
قرار است که نشست علمای دینی جهان اسلام به روزهای سه شنبه و چهارشنبه در عربستان سعودی برگزار شود

شورای علمای افغانستان، هیأت ۳۰ نفری علمای دینی اهل تشیع و تسنن را برای شرکت در نشست علمای کشورهای اسلامی به جدۀ عربستان سعودی فرستاده است.

حاجی یوسفی، عضو شورای علمای شیعۀ افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این هیأت به روز دوشنبه (۱۸ سرطان) به عربستان سعودی سفر کرده است.

به گفتۀ آقای یوسفی، در نشست جده که بیش از ۱۰۰ علمای دینی کشورهای اسلامی در آن شرکت می‌کنند، روی روند مصالحه در افغانستان بحث خواهد شد.

او افزود: "مدت دو روز هم این جلسه ادامه خواهد داشت و در این جلسه زمینه‌های صلح حقیقی در افغانستان، توسط علمای دین ارزیابی می‌شود و راه‌های آسان آن برای رسیدن به صلح حقیقی به بررسی و تحقیق گرفته می‌شود".

این عضو شورای علمای شیعۀ افغانستان، گفت که به تعداد ۱۳۰ عالم دین، به روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مکه و مدینه جلسه خواهند داشت.

آقای یوسفی، گفت: "هدف از برگزاری این جلسه فتوا می‌دهند بر تحریم جنگ و شدیداً از طالبان تقاضا می‌کنند که دست از جنگ بردارند و بیایند راه صلح را پیشه کنند".

عربستان سعودی، یکی از حامیان رژیم طالبان بود. آگاهان به این باور اند که این نشست در روند صلح افغانستان تأثیر مثبت خواهد داشت.

شورای عالی صلح افغانستان، نیز برگزاری نشست عربستان سعودی را در حاضرشدن طالبان بر میز مذاکرات با حکومت این کشور مؤثر خوانده است.

قیام‌الدین کشاف، رئیس شورای سرتاسری علما و عضو شورای عالی صلح افغانستان، ریاست هیأت افغان را به دوش دارد.

انتظار می‌رود که علمای دینی کشورهای جهان اسلام قطعنامه‌ای را در مورد حرام‌بودن جنگ افغانستان در پایان این نشست صادر کنند.

شورای علمای افغانستان، توقع دارد که علمای جهان اسلام، در خصوص حمله‌های انتحاری، کشتار مسلمانان و حملات بر اماکن مقدس در افغانستان و سایر نقاط جهان، نظریۀ قاطع و جدی را اعلام کند.

پیش از این، علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونزیا در جاکارتا نشستی داشتند که در نتیجه در بیانیه‌اش مشترک را مبنی بر حمایت از صلح افغانستان و حرام‌خواندن حمله‌های انتحاری صادر کردند.

حدود سه‌هزار عالم دینی افغان نیز با برگزاری نشستی در کابل، حملات انتحاری، هدف قراردادن افراد ملکی و آماج قراردادن مساجد و تکایا را برضد ارزش‌های دینی و شرعی اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG