لینک های دسترسی

Breaking News

قوای هوایی افغانستان در ۹ ماه اخیر ۱۹۰۰ حمله بر مخالفان انجام داد


مقام‌های افغان گفته اند که بر اساس پلان چهارساله، نیروهای هوایی در بخش نیروی انسانی، تجهیزات نظامی و تخنیکی، در حال انکشاف قرار دارد
مقام‌های افغان گفته اند که بر اساس پلان چهارساله، نیروهای هوایی در بخش نیروی انسانی، تجهیزات نظامی و تخنیکی، در حال انکشاف قرار دارد

فرماندهی قوای هوایی افغانستان، اعلام کرد که در جریان ۹ ماه گذشتۀ خورشیدی، ۲۷ هزار پرواز را انجام داده است که از این میان، ۱۹۰۰ پرواز آن به منظور هدف قراردادن مخالفان مسلح و حمایت نیروهای زمینی انجام شده است.

جنرال محمدشعیب، فرمانده عمومی قوای هوایی افغانستان گفت که در این مدت ۲۷ هزار پرواز انجام شده که در نتیجه سه‌هزار و ۳۰۰ تن وزن (اکمالات نظامی – لوژیستیکی) منتقل گردیده است.

به گفتۀ وی، ۱۹۰۰ ضربه و حمله هوایی بر مواضع مخالفین مسلح، پناهگاه‌ها، وسایط نقلیه و تجمع آنان، در حمایت از نیروهای زمینی نیز شامل این پروازها می‌باشد که تلفات سنگینی را به مخالفان مسلح وارد کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های نهادهای مختلف به ویژه یوناما، تلفات افراد ملکی در نتیجۀ حملات هوایی افزایش یافته است؛ اما این جنرال قوای هوایی افغان، گفت، در برخی موارد که مخالفان مسلح در میان افراد ملکی موقعیت گرفته باشند، از انجام حملات هوایی، به خاطر مصؤونیت افراد ملکی صرف نظر می‌کنند.

جنرال شعیب، همچنان گفت که ۹۰۰ پرواز حمایوی برای انتقال کاروان‌های اکمالاتی نیروهای امنیتی، رسیدگی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، انتقال کوماندوها به خط مقدم جبهه و نیروها از دیگر کارکردهای نیروهای هوایی در این مدت بوده است.

این مقام نیروهای هوایی افغانستان گفت، بر اساس پلان چهارساله، نیروهای هوایی در بخش نیروی انسانی، تجهیزات نظامی و تخنیکی، در حال انکشاف قرار دارد.

او افزود "این مرحله‌وار تطبیق می‌شود، شما شاهد بود که در مرحله اول طیاره بلک هاک به کندهار مواصلت کرد، حالا هم این روند ادامه دارد و انشاالله که طیاره‌های دیگر، هم هلیکوپتر و هم بال‌ثابت می‌آید. قوای هوایی افغانستان بر اساس پلانی که وزارت دفاع ملی دارد، مرحله‌وار طیاره‌ها به وقت و زمان آن می‌رسد".

فرمانده عمومی نیروهای هوایی افغانستان، شمار پیلوتان، طیاره‌ها و انجنیران تخنیک را مشخص نساخت؛ اما قبل از این، اداره سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در سال ۲۰۱۶ میلادی در گزارشی اعلام کرد که ۱۱ هلیکوپترMI-35، ۵۲ هلیکوپتر MI-17، ۱۶ هلیکوپتر MD-530، ۲۶ طیارۀ C-208 و چهار طیارۀ C-130 در قوای هوایی افغانستان موجود است.

پس از آن هشت طیارۀ A-29 و دو بال هلیکوپتر بلک هاک نیز به افغانستان کمک شده است.

وزارت دفاع افغانستان قبلاً گفته است که امریکا تا سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۹ بال هلیکوپتر بلک هاک به افغانستان فراهم خواهد ساخت و بر بنیاد پلان چهارسالۀ امنیتی، افغانستان به شمول ۱۱۹ بال هلیکوپتر بلک هاک، ۱۵۹ بال طیارۀ مختلف جنگی و ترانسپورتی را به دست خواهد آورد.

انتقال داعش به افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان، هفتۀ ادعا کرد که هلیکوپترهای "بدون نشان و علامت" تندروان گروه داعش را که "با تجهیزات نظامی غربی مجهز اند" به افغانستان انتقال می‌دهند.

آقای کابلوف، همچنان گفت که در حدود ۱۰ هزار تندرو گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان حضور دارند و شمار آنان در این کشور جنگ‌زده رو به افزایش است.

اما، جنرال محمدشعیب، فرمانده عمومی نیروهای هوایی افغانستان، روز یکشنبه گفت که هنوز از مراجع رسمی و استخباراتی چنین اطلاعاتی در دسترس آنان قرار نگرفته است.

به گفتۀ وی، در پلان چهارسالۀ نیروهای هوایی، نصب رادار برای کنترول فضایی هوایی افغانستان نیز جا داده شده و حکومت در این راستا مصمم است.

XS
SM
MD
LG