لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر به روسیه: رقابت‌های سیاسی در افغانستان به نفع کسی نیست


مشاوران امنیت ملی افغانستان و روسیه در شهر سوچی دیدار کردند
مشاوران امنیت ملی افغانستان و روسیه در شهر سوچی دیدار کردند

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، در دیدار با همتای روسی اش با تاکید بر همکاری‌ دوجانبه در مبارزه با هراس‌افگنی و قاچاق مواد مخدر، گفته است که رقابت‌های سیاسی قدرت‌های جهان در افغانستان، به نفع هیچ کشوری نیست.

آقای اتمر در این دیدار که در حاشیۀ نهمین نشست امنیتی در شهر سوچی روسیه صورت گرفت، تولید و قاچاق مواد مخدر را با دهشت افگنی ربط داده و گفته است که مواد مخدر فعالیت گروه‌های هراس‌افگن را در منطقه تقویت می‌کند.

نهمین نشست امنیتی در شهر سوچی روسیه به هدف "ارزیابی تاکتیک‌ها و استراتیژی‌های سازمان‌های دهشت افگن بین المللی" برگزار شده است.

دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای اتمر و نیکولای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه "به جای تقابل تبلیغاتی و واردکردن اتهامات بر یکدیگر، بر ایجاد فضای سازندۀ همکاری تاکید کردند".

روسیه از افزایش نا امنی به ویژه حضور جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش در شمال افغانستان نگرانی دارد. از سوی دیگر، افغانستان نگران نزدیکی روسیه با طالبان است.

آقای اتمر در حاشیۀ نشست سوچی، با جنرال ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان نیز دیدار کرد و دو طرف، بر اساس خبرنامۀ شورای امنیت ملی افغانستان، در مورد پرنسیب های هفتگانه که هنگام سفر نخست وزير پاکستان به کابل روی آن توافق صورت گرفت و نیز عملی شدن آن، صحبت کردند.

آقای اتمر در این دیدار تاکید کرد که اعتماد میان حکومت ها زمانی به میان آمده می‌تواند که در پهلوی گفتگوها، اقدامات عملی صورت گیرد.

حمایت پاکستان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، اقدام موثر افغانستان و پاکستان بر ضد عناصری که تهدید امنیتی را متوجه این دو کشور می‌کنند، اجازه ندادن به گروه هایی که از قلمرو این دو کشور فعالیت‌های ضد دولتی را بر ضد کشور دیگر انجام می‌دهند، احترام دو کشور به حریم فضایی و تمامیت ارضی یک دیگر،پرهیز از ملامت کردن یک دیگر و ایجاد میکانیزم ارزیابی برای تطبیق عملی این خواست‌ها از موضوعات اساسی بود که در دیدار صدر اعظم پاکستان با رهبران حکومت وحدت ملی بر آن توافق شد.

دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامۀ دیگر گفته است که آقای اتمر در دیدار با علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران، نیز در مورد مبارزۀ مشترک بر ضد قاچاق مخدرات و دهشت افگنی، حمایت ایران از روند صلح افغانستان و گسترش روابط اقتصادی و تجارتی دو کشور صحبت کرد.

XS
SM
MD
LG