لینک های دسترسی

Breaking News

لوی سارنوالی: دوسیۀ دوستم – ایشچی محول محکمه شده است


لوی سارنوالی افغانستان دوسیۀ دوستم و احمد ایشچی را حدود یک ماه پیش به محکمه سپرده است
لوی سارنوالی افغانستان دوسیۀ دوستم و احمد ایشچی را حدود یک ماه پیش به محکمه سپرده است

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که تحقیقات دوسیۀ جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری این کشور و احمد ایشچی، والی اسبق جوزجان، تکمیل گردیده و حدود یک ماه پیش به محکمه سپرده شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان به صدای امریکا گفت که این اداره به دور از هرگونه گرایش‌های سیاسی، سمتی، حزبی و قومی، دوسیۀ مربوط به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور را رسیدگی کرده است.

او افزود "این قضیه بعد از انجام تحقیقات لازمه از طرف هیأت تحقیق‌اش در حدود یک ماه قبل به تاریخ ۲۲ جوزای سال ۱۳۹۶ محول محکمه شده است".

آقای رسولی تأکید کرد که لوی سارنوالی به تغییرات و تحولات سیاسی کاری ندارد و تحقیقات دوسیۀ مربوط به جنرال دوستم، قبل از به میان آمدن ائتلاف جدید سیاسی تکمیل و به محکمه واگذار گردیده است.

سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان افزود که این اداره، در خصوص این دوسیه مانند سایر قضایا، با "حفظ استقلالیت" "بی‌طرفی کامل" و به رویت "شواهد، اسناد و مدارکی که در جریان تحقیقات به دست آمده"، به هدف تأمین عدالت، تصمیم گرفته است.

او جزئیات بیشتر در این خصوص ارائه نکرد.

این درحالی است که عصر دیروز هوگو لارنس، سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل، گفت که کشورش مانند جامعۀ جهانی و مردم افغانستان از پیگرد این قضیه و اقدامات احتمالی عدلی در این خصوص پشتیبانی می‌کند.

آقای لارنس اما تأکید کرد که دادن رنگ قومی و سیاسی به قضیۀ دوستم – ایشچی، به حاکمیت قانون، صلح و ثبات افغانستان زیان می‌رساند.

این دیپلمات امریکایی، اتهامات وارده بر جنرال دوستم به شمول ضرب و شتم و تجاوز جنسی را "نهایت جدی" توصیف کرد و گفت که این قضیه مستلزم بررسی جدی از سوی لوی سارنوالی و سایر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان می‌باشد.

سرپرست سفارت امریکا در کابل گفت "روند حقوقی جاری، بیانگر حاکمیت قانون حکومت افغانستان و مبارزه با فرهنگ معافیت است. همچنان این پیام را افغان‌ها و جامعۀ جهانی می‌رساند که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست".

آقای لارنس همچنان گفت که جنرال عبدالرشید دوستم، مانند سایر افغان‌ها، برای اثبات بی‌گناهی‌اش از تمام حقوق خویش برخوردار است.

رئیس جمهور غنی نیز هنگام صحبت با خبرنگاران دیروز در ارگ گفت که معاون اول وی به اجازۀ لوی سارنوالی به دلیل تداوی بیماری‌اش به ترکیه رفته است.

آقای غنی نیز تأکید کرد که در خصوص قضیۀ دوستم – ایشچی، تمام صلاحیت را به نهادهای عدلی و قضایی افغانستان سپرده است.

دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، هنوز در خصوص فرستاده شدن دوسیۀ جنرال دوستم به محکمه چیزی نگفته است.

احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان، در ماه قوس سال گذشتۀ خورشیدی مدعی شد که عبدالرشید دوستم، معاون ریاست جمهوری افغانستان او را در میدان مسابقۀ بزکشی در شبرغان در برابر چشمان صدها نفر لت و کوب کرد و سپس وی را زندانی ساخت.

او ادعا کرد که در جریان بازداشت در منزل جنرال دوستم تهدید به مرگ، مورد شکنجه و بدرفتاری جنسی قرار گرفته است.

اما، دفتر جنرال دوستم، ادعاهای وی را رد کرده و آن را "عمل تخریبکارانۀ سیاسی" خوانده است.

XS
SM
MD
LG