لینک های دسترسی

Breaking News

غنی آتش‌بس یک‌طرفۀ موقت را با طالبان اعلام کرد


رئیس جمهور افغانستان گفت که حکومت با پیشنهاد اعلان آتش‌بس که از سوی علما مطرح شد، توافق نظر دارد
رئیس جمهور افغانستان گفت که حکومت با پیشنهاد اعلان آتش‌بس که از سوی علما مطرح شد، توافق نظر دارد

ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه (۱۷ جوزا) آتش‌بس یک طرفه را در برابر جنگجویان طالبان افغان، از ۲۲ تا ۳۰ ماه جوزا اعلام کرد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در بیانیه‌ای تصویری گفت که حکومت پس از اعلان فتوای متفقۀ علمای جید، نه تنها از مواد آن فتوا حمایت می‌کند، بلکه با پیشنهاد ضمنی آنان برای اعلان آتش‌بس، نیز موافق است.

رئیس جمهور غنی، افزود: "به همین خاطر از ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید کوچک (عید فطر) آتش‌بس اعلان می‌کنم و در عین حال در سراسر کشور به نیروهای امنیتی و دفاعی هدایت داده می‌شود که تمام عملیات‌های تهاجمی شان را بر طالبان افغان متوقف سازند".

اما آقای غنی، تأکید کرد که برضد داعش، شبکۀ القاعده و سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی، عملیات ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور افغانستان، در کنار توقف عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی بر طالبان افغان، دستور داده است که این نیروها آمادگی قاطع و همه‌جانبه را به منظور تأمین امنیت شهروندان، دفاع از وطن و سرکوب دشمن، برای پاسخ به هرگونه حمله داشته ‌باشند.

او در این بیانیه تأکید کرد: "این تصمیم برای آتش‌بس محصول مبارزات، فداکاری‌ها و قربانی‌های برحق نیروهای شجاع و دلیر قوای امنیتی و دفاعی، اجماع، حمایت و فتوای متفقه و بی‌سابقه علمای جيد کشور می‌باشد. تصمیم اتخاذ شده از موقف قوت است که ریشه در باور و تعهد به صلح و پاسخ به خواست مردم به خصوص علمای کشور برای تأمین صلح پایدار صورت گرفته‌ است".

قرار است که جزئیات این آتش‌بس هفتۀ آینده به صورت رسمی در یک نشست بزرگ اعلام گردد.

هنوز طالبان به این آتش‌بس یک طرفه واکنش نشان نداده اند. این نخستین‌بار است که رئیس جمهور غنی، در برابر جنگجویان طالبان افغان، آتش‌بس اعلام می‌کند.

روز دوشنبۀ همین هفته دوهزار عالم دینی از سراسر افغانستان جمع شده بودند، در نشستی در تالار لویه جرگه جنگ کنونی را ناروا و حملات انفجاری و انتحاری را در افغانستان حرام خواندند.

این علما از حکومت و طالبان خواستند که برای آغاز گفتگوها آتش‌بس کنند.

XS
SM
MD
LG