لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان روی نشست صلح با روسیه به توافق نرسیده است


وزارت خارجه افغانستان تأکید می‌کند که هنوز روی برگزاری نشست مسکو در مورد مذاکرات صلح این کشور با جانب روسیه به توافق نرسیده است.

روسیه اعلام کرده که نشست صلح مسکو به زودی برگزار می‌شود و روی تاریخ آن توافق شده است؛ اما صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هنوز در مورد چگونگی و زمان برگزاری این نشست بحث جریان دارد.

آقای احمدی افزود: "تا هنوز توافقی میان ما و مقامات روسیه در این مورد صورت نگرفته است".

او گفت که در مورد اشتراک مقام‌های حکومت افغانستان در این نشست، نیز توافق نشده است.

به گفته آقای احمدی، آنچه می‌تواند مذاکرات میان افغانستان و روسیه را برای برگزاری این نشست، به نتیجه برساند "به رسمیت شناختن کامل مالکیت و رهبری افغانستان به روند صلح" است.

او گفت که حکومت افغانستان از تلاش‌های کشورها برای دست‌یابی به صلح، به شرط پذیرفته شدن مالکیت و رهبری افغان‌ها به این روند، استقبال می‌کند.

این در حالیست که خبرگزاری رویترز گزارش داده که در این نشست ۸ رهبر سیاسی افغان شامل حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور و عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی پیشین بلخ دعوت شده و شش تن این رهبران، دعوت را پذیرفته اند.

محمد یوسف سها، مسؤول دفتر مطبوعات آقای کرزی به رویترز از اشتراک رئیس جمهور پیشین افغانستان در این نشست اطمینان داده؛ اما به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هنوز از جانب روسیه به گونۀ رسمی برای اشتراک در این نشست از آقای کرزی دعوت نشده است.

روسیه گفته است که در این نشست، ۱۲ کشور و نمایندگان طالبان دعوت شده اند.

هنوز طالبان به گونۀ رسمی اعلام نکرده اند که نمایندگان شان در این نشست اشتراک خواهند کرد یا خیر؛ اما هفته گذشته، سخنگوی این گروه به صدای امریکا گفته بود که رهبری این گروه، روی این مسأله در حال بحث اند.

نشست صلح مسکو قرار بود که دو ماه قبل برگزار شود؛ اما به دلیل عدم توافق افغانستان برای اشتراک در این نشست و صحبت تیلفونی رئیس جمهور غنی و وزیر خارجه روسیه به تعویق افتد.

پس از گذشت بیش از دو ماه هنوز مقام‌های دو کشور برای برگزاری این نشست به توافق نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG