لینک های دسترسی

Breaking News

شورای ملی برای تایید بودجه وسط سال، جلسات فوق‌العاده برگزار می‌کند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان فرمانی را صادر کرده که بربنیاد آن، شورای ملی در جریان روزهای تعطیل، جلسات فوق‌العاده برگزار کرده و بودجه وسط سال ۱۳۹۸ خورشیدی را تایید کنند.

در فرمان رییس جمهور غنی که ناوقت پنجشنبه (اول اگست/ ۱۰ اسد) صادر شد، وزارت مالیه و وزارت دولت در امور پارلمانی مکلف به ارایه این بودجه به شورای ملی شده اند.

در همین حال، رحیم الله غالب، معاون اداری و پالیسی ولسی جرگه به صدای امریکا گفت که بربنیاد قانون اساسی اگر مساله بودجه مطرح باشد و یا رییس جمهور فرمان برگزاری جلسات فوق العاده بدهد، شورای ملی مکلف به برگزاری جلسات و نهایی سازی بودجه است.

آقای غالب افزود: "چون رخصتی از امروز (جمعه، دو اگست/۱۱ اسد) آغاز می‌گردید، دیروز از مقام ریاست جمهوری خواستیم که اگر خواسته باشند، بودجه تصویب شود، باید حکم ریاست جمهوری را داشته باشیم، آنها دیروز حکم را صادر کردند."

به گفته آقای غالب، تصمیم شورای ملی در مورد اختصاص بودجه به نهادهای که به تازگی از سوی ریاست جمهوری ایجاد شده، در جریان هفته پیشرو، مشخص خواهد شد.

در همین حال، شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به صدای امریکا گفت که بودجه ملی وسط سال ۱۳۹۸ خورشیدی، ۴۱۱ میلیارد افغانی است که نسبت به بودجه نیمه اول سال روان خورشیدی، ۲۴ میلیارد افغانی افزایش یافته است.

آقای مسجدی افزود که آنان دو هفته قبل، بودجه را به پارلمان فرستاده بودند؛ اما روز چهارشنبه (نُه اسد/۳۱جولای) از سوی ولسی جرگه رد شد.

او گفت: "بعد از این که نظریات شان (اعضای ولسی جرگه) به گونه کتبی به ما برسد، موارد را در سند می‌گنجانیم و برای منظوری دوباره روان می‌کنیم."

رییس جمهور غنی در جریان چند ماه گذشته، چندین نهاد جدید را از جمله وزارت دولت در امور صلح و وزارت دولت در امور حقوق بشر و روابط بین المللی را ایجاد کرد.

بودجه‌ای که از سوی حکومت افغانستان برای انتخابات اختصاص داده شده نیز شامل بودجه وسط سال می‌شود که در هفته آینده از سوی ولسی جرگه به بحث گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG