لینک های دسترسی

Breaking News

هفتاد هزار نظامی افغان برای تأمین امنیت انتخابات گماشته شد


وزارت دفاع و داخله افغانستان از گماشته شدن نیروهای بیشتر برای تأمین امنیت انتخابات خبر می‌دهند؛ اما با این هم، از صبح امروز تا اکنون (۱۱:۳۰ پیش از چاشت) چهار انفجار در کابل و رویدادهای امنیتی در ولایات رخ داده و تلفاتی نیز در پی داشته است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان در نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت دفاع ملی، روز شنبه (۲۸ میزان) گفت که ۷۰ هزار نیروی امنیتی در محلات رای‌دهی برای تأمین امنیت، گماشته شده اند.

آقای دانش افزود که ۴ هزارو نُه صد مرکز رای‌دهی با بیش از ۲۰ هزار محل رای‌دهی در ۳۲ ولایت افغانستان، باز است.

سید غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز گفت که مواد انتخاباتی از سوی این وزارت به ۳۲ ولایت و ولسوالی‌ها انتقال یافته اند.

مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان با پخش خبرنامه‌ای گفته است که در ولایات کشور مقام‌های محلی با حضور یافتن در محلات رای‌دهی، و استعمال رای شان از مردم خواسته اند که رای بدهند.

در این خبرنامه به نقل از سید شاه سقیم، سخنگوی ارگان‌های محل افغانستان آمده است "در حال حاضر در ۳۲ ولایت کشور روند رأی دهی جریان دارد وهیچ گونه مشکلی گزارش نشده است".

رویدادهای امنیتی:

وزارت داخله افغانستان تائید می‌کند که سه انفجار ناشی از ماین‌های جابجا شده در مربوطات حوزه‌های ۱۲، ۱۵ و ۱۶ امنیتی کابل رخ داده است.

هرچند وزارت داخله افغانستان گفت که در این رویدادها به کسی آسیب نرسیده است؛ اما وزارت صحت عامه افغانستان به رادیو آشنا - صدای امریکا تائید کرد که مجروحین این رویدادها به شفاخانه‌های کابل انتقال داده شده است.

داکتر زیر، رئیس عمومی طب معالجوی وزارت صحت گفت که آمار نهایی را در ختم روز با رسانه‌ها، شریک خواهند ساخت.

بهار مهر، مشاور روابط استراتیژیک این وزارت به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که هدف این انفجارها محلات رای‌دهی بوده است؛ اما به دلیل تدابیر امنیتی، مواد انفجاری در مناطق دور دست جابجا شده بود.

انفجار چهارمی در مکتب نسوان ده‌کیپک در مربوطات حوزه چهارم امنیتی رخ داده است.

وزارت داخله این انفجار را نیز تائید کرد؛ اما گفت که در مورد تلفات آن جزئیات ندارند.

اما وزارت صحت افغانستان گفت که سه مجروح این رویداد به شفاخانه‌های کابل انتقال داده شده اند.

همچنان طالبان مسلح در ولایت کندز افغانستان تعدادی از وسایل انتخابات را با خود برده اند.

محمد رسول عمر، رئیس ولایتی کمیسیون انتخابات در کندز به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که طالبان مسلح، تمام وسایل انتخابات را همراه با یک رنجر پولیس از یک مرکز رای‌دهی در آب فروشان مربوط به ولسوالی امام صاحب با خود برده اند.

خبرنگار رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که از صبح به‌این سو، مخالفان مسلح در بعضی نقاط کندز، ۸ راکت نیز پرتاب کرده اند.

هرچند در برخی ولایات دیگر نیز رویدادهای امنیتی رخ داده است؛ اما تا اکنون جزئیات آن ارائه نشده است.

XS
SM
MD
LG