لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات در ۳۲ ولایت افغانستان برگزار شد


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مرکز رایدهی در لیسۀ امانی کابل رای خود را به صندوق ریخت
رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مرکز رایدهی در لیسۀ امانی کابل رای خود را به صندوق ریخت

روند رای‌دهی انتخابات پارلمانی، ساعت ۷:۰۰ صبح امروز شنبه (۲۸ میزان) در ۳۲ ولایت افغانستان آغاز شد و نخستین رأی را محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور در لیسه امانی، با حضور اعضای کمیسیون انتخابات و برخی دیگر از مقام‌ها، به صندوق ریخت.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، از مقام‌های ملکی و نظامی این کشور خواست تا در پروسه انتخابات، بی‌طرفی خود را حفظ کنند.

آقای صیاد افزود "به تمام آنان پیام ما اینست که بی طرفی خود را حفظ کنند و برای مردم زمینه را فراهم سازند که رأی بدهند".

آقای صیاد از کارمندان کمیسیون انتخابات خواست که هرگاه فردی در کار آنان مداخله کرد، به زودترین فرصت به دفتر مرکزی گزارش دهند تا در مورد اقدام جدی صورت گیرد.

روند رای‌دهی در ولایات غزنی و کندهار افغانستان برگزار نخواهد شد.

رئیس جمهور غنی پس از رای دادن، از تمام شهروندان کشور که واجد شرایط رای‌دهی اند، خواست که در انتخابات شرکت کنند.

او گفت که انتخابات کندهار بربنیاد در خواست مردم آن ولایت و کمیسیون انتخابات به تعویق افتاد؛ اما آقای غنی افزود که کمیسیون انتخابات تمام آمادگی‌ها را اتخاذ کرده و هفته آینده در کندهار نیز انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور غنی در مورد انتخابات در ولایت غزنی گفت که معاون دوم ریاست جمهوری، رئیس ارگان‌های محل و معاون ریاست اجرائیه موظف شده اند که به مشوره باشندگان غزنی، تاریخ را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این ولایت تعیین کنند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان پس از رای‌دهی در یکی از محلات، از افغان‌های واجد شرایط خواست تا در این پروسه اشتراک کنند.

پس از کشته شدن جنرال عبدالرازق، قومندان امنیه کندهار و عبدالمومن حسین خیل، رئیس امنیت ولایت کندهار، انتخابات در این ولایت به تعویق افتاد که به گفته کمیسیون انتخابات، شنبه هفته آینده (۵ عقرب) برگزار خواهد شد؛ اما در ولایت غزنی به دلیل اختلافات سیاسی، انتخابات به تعویق افتاده و هنوز مشخص نیست که چه زمانی در این ولایت، انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

هرچند روز گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات دارند؛ اما ساعت ۷:۰۰ صبح امروز، حتی تعدادی از محلات رای‌دهی در کابل باز نشده بود.

شکایات مردم:

از آغاز روند رای‌دهی انتخابات پارلمانی، نزدیک به سه ساعت می‌گذرد؛ اما هنوز تعدادی از محلات رای‌دهی در کابل و برخی ولایات افغانستان باز نشده است و شهروندان کشور به گونۀ گسترده در صفحات اجتماعی در واکنش به مسدود بودن برخی محلات، اعتراض کرده اند.

تهدیدات امنیتی و سردی هوا به نگرانی و خشم شهروندان کشور و کسانی که پشت درهای بسته محلات رای‌دهی صف کشیده اند، افزوده است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به شکایات در مورد دیر باز شدن محلات رای‌دهی، نرسیدن مواد انتخاباتی به برخی ولسوالی‌ها و بلد نبودن کارمندان کمیسیون به استفاده از بایومتریک گفت که برخی موارد توطئه است.

آقای صیاد از ناظرین خواست که به گونۀ دقیق، نظارت کنند، چون برخی موارد "توطئه" است.

او گفت که تمام کارمندان این کمیسیون آموزش داده شده اند و در استفاده از بایومتریک مشکل ندارند.

رئیس کمیسیون انتخابات در مورد تلف شدن وقت ناشی از تأخیر در باز شدن محلات رای‌دهی گفت "وقتی که تلف شده، قید می‌شود و وقت اضافی به آنان داده می‌شود".

همچنان آقای صیاد، گفت که در تعدادی از مناطق، تهدیدات امنیتی وجود داشت و به همین دلیل، محلات با تأخیر باز گردید.

رای‌دهندگان و نامزدان انتخابات ولسی جرگه:

بربنیاد آمار کمیسیون انتخابات، ۸.۸ میلیون واجد شرایط رای‌دهی برای شرکت در انتخابات پارلمانی، ثبت نام کرده اند و بیش از دوهزار و ۵۰۰ تن شامل بیش از ۴۰۰ زن، خود را نامزد ولسی جرگه کرده اند.

بربنیاد ارقام کمیسیون انتخابات، بیش از ۵ هزار مرکز رای‌دهی و ۲۲هزار محل رای‌دهی در ۳۲ ولایت افغانستان باز است.

بیش از ۴۵۰ هزار تن از انتخابات پارلمانی افغانستان نظارت می‌کنند.

ولسی جرگه افغانستان ۲۵۰ کرسی دارد؛ اما بیش از دوهزار و ۵۰۰ تن از کاندیدان برای دست‌یابی به ۲۳۹ کرسی ولسی جرگه رقابت خواهند کرد، چون ۱۱ کرسی ولسی جرگه به غزنی اختصاص دارد که انتخابات در آن ولایت برگزار نمی‌شود.

۶۸ درصد کرسی‌های ولسی جرگه به زنان، ۱۰ کرسی به کوچی‌ها و یک کرسی به اهل هنود اختصاص دارد.

XS
SM
MD
LG