لینک های دسترسی

Breaking News

نشست‌ مشورتی در مورد اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد تقویم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور که مطابق به قانون، در بهار سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد، نشست مشورتی را با نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه مدنی و رسانه‌ها برگزار کرد.

وسیمه بادغیسی، کمیشنر این کمیسیون روز جمعه (۱۱ عقرب) در این نشست مشورتی، پیشنهادات کمیسیون را توضیح داد و گفت که تقویم برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی و تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعویق انتخابات شوراهای ولایتی را تهیه کرده اند.

خانم بادغیسی افزود "یکی از گزینه‌ها اینست که به دلیل اهمیتی که انتخابات ریاست جمهوری دارد ما این انتخابات را به تاریخ ۳۱ حمل برگزار کنیم ولی انتخابات شورای ولایتی را با یک مقدار تأخیر در نظر گیریم".

به گفته این عضو کمیسیون انتخابات، در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به تنهایی برگزار گردد، حجم کار کمیسیون، رای‌دهندگان و طرف‌ها دخیل کمتر خواهد بود، مدیریت پروسه برگزاری انتخابات شامل تهیه و چاپ اوراق رای‌دهی، انتقال مواد حساس و غیرحساس به ولایات، شمارش آرا و جمع بندی نتایج به موقع صورت خواهد گرفت.

اما خانم بادغیسی گفت که با تائید این طرح و برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری به گونه جداگانه، هزینه اقتصادی انتخابات و چالش‌های امنیتی بیشتر خواهد بود و احتمال مشارکت پائین مردم نیز وجود دارد.

او همچنان در مورد همزمان برگزار شدن هردو انتخابات گفت که در این صورت، حجم کار، بیشتر خواهد بود و میزان تمرکز به انتخابات ریاست جمهوری کمتر خواهد گردید؛ اما احتمال مشارکت بیشتر مردم وجود دارد.

در طرح هردو تقویم که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ حمل تعیین شده؛ اما کمیسیون گفت که با برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، احتمال تأخیر در برگزاری انتخابات وجود دارد.

کمیسیون انتخابات در حالی نشست‌ مشورتی در مورد تقویم انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرده که هفته گذشته، یوناما از کمیسیون انتخابات خواست که هرچه زودتر تقویم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، نشست‌های مشورتی میان رهبران و چهره‌های سیاسی نیز آغاز گردیده است.

هفته گذشته، ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که از چهره‌های سیاسی و جهادی تشکیل گردیده و حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز از آن حمایت می‌کند، نشست مشورتی برگزار کردند؛ اما تا اکنون برای معرفی یک نامزد مشخص به انتخابات ریاست جمهوری، توافق نکرده اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در مصاحبه با رسانه امریکایی بلومبرگ، گفته است که در انتخابات پیش‌رو، خود را نامزد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG