لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش افغانستان در برابر اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان


حکومت افغانستان می‌گوید، پاکستان برای دورساختن فشارهای جهانی از آن کشور، اتهام‌هایی را بر افغانستان وارد کرده است.

خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ پاکستان، روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، هنگام سخنرانی‌اش در مرکز تحقیقات انستتیوت صلح ایالات متحده، با متهم‌ساختن حکومت افغانستان به فساد، ادعا کرد که اردوی آن کشور به گروه طالبان، اسلحه می‌فروشد.

آقای آصف مدعی شد "آنچه در افغانستان می‌گذرد، ابعاد زیاد دارد. یک حکومت فاسد در کابل است. میلیاردها دالر را در افغانستان تزریق کردید که به هیچ جایی نرسید. تجارت مواد مخدر ۳۷۰۰ در صد {در افغانستان} افزایش یافته است. ما شریک چنین جنایات نیستیم."

اما حکومت افغانستان، این اظهارات خواجه آصف را ناشی از واردشدن فشارهای جامعۀ جهانی بر پاکستان، مبنی بر اقدامات عملی برای مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن مستقر در آن کشور، عنوان کرد.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "مسأله بسیار روشن است، پاکستان شاید تلاش می‌کند که با چنین اظهارات، آن توجه جامعه جهانی که به دلیل حمایت پاکستان از تروریزم صورت می‌گیرد، آن را از سرش دور سازد".

به ادعای آقای فیصل، پاکستان حامی تروریستان است و تجارت مواد مخدر به دلیل موجودیت طالبان و سایر گروه‌هایی که از آدرس حکومت پاکستان حمایت می‌شوند، افزایش یافته است.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت، مسایل داخلی این کشور مربوط به خودش است و به کسی اجازه نمی‌دهد که در این بخش مداخله کند.

او تأکید کرد که پاکستان به عوض واردکردن اتهامات بر افغانستان، در راستای مبارزه با دهشت‌افگنی گام‌های عملی بردارد.

ریاست جمهوری افغانستان هنوز در خصوص اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان، چیزی نگفته است.

بازی اتهامات کابل – اسلام‌آباد در حالی از سرگرفته شده است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در ستراتیژی جدیدش در قبال جنوب آسیا و افغانستان هشدار داده است، ایالات متحده دیگر در برابر فراهم‌آوری پناهگاه‌های امن برای دهشت افگنان توسط پاکستان "خاموشی اختیار نخواهد کرد".

پس از اعلام این ستراتیژی هفتۀ گذشته کابل میزبان لوی درستیز اردوی پاکستان بود. جنرال قمر جاوید باجوه، با هیأت همراهش، به افغانستان تعهد سپرد که این بار اسلام‌آباد در مبارزه با هراس‌افگنی – که به باور وی تهدید مشترک برای دو کشور است – هرگونه همکاری خواهد کرد.

این مقام بلندپایۀ نظامی پاکستان، در دیدارش با رئیس جمهور غنی گفت که کشورش از میکانیزم صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، بزرگان جهادی و سیاسی افغان در دیدار با رئیس جمهور غنی تأکید کرده اند کهمذاکرات با پاکستان به دور از احساسات؛ اما با تدبیر و دقت لازم انجام شود، تا افغانستان به صلح پایدار دست یابد.

XS
SM
MD
LG