لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: ادعای روسیه در مورد آمار داعش درست نیست


وزارت دفاع افغانستان، ادعای یک نمایندۀ روسیه در مورد آمار جنگجویان داعش در افغانستان را که ده‌هزار تن خوانده است، بی‌اساس و نادرست خواند.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت گفت که دوهزار جنگجوی داعش در بخش‌های محدود افغانستان تحرکات دارند که یک‌هزار و ۵۰۰ تن این جنگجویان از سایر گروه‌هایی چون شبکه حقانی به داعش پیوسته اند.

او افزود: "ده‌هزار داعش در افغانستان قطعاً صحت ندارد، ما قبلاً عملیات‌های زمینی و هوایی برضد داعشیان انجام داده ایم و این تبلیغات آنها است که در اینجا ده‌هزار داعشی وجود دارند".

به گفتۀ وی، جنگجویان داعش در ولایات ننگرهار، کنر، نورستان و بخشی از جوزجان حضور دارند که نیروهای دفاعی برضد آنان عملیات می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز گذشته نشستی را به منظور ارزیابی وضعیت افغانستان دایر کرد. واسیلی نِبِنزیا، نمایندۀ دایمی روسیه که ریاست نشست را به عهده داشت، گفت که داعش ده‌هزار جنگجو در افغانستان دارد که در نُه ولایت فعالیت می‌کنند.

او همچنان تأکید کرد که حکومت افغانستان باید داعش را در شمال آن کشور ختم کند.

ختم آتش‌بس حکومت

وزارت دفاع افغانستان، در آستانۀ پایان آتش‌بس یکجانبۀ حکومت با طالبان اعلام کرد که اگر آن گروه به خواست حکومت و مردم افغانستان مبنی‌ بر آتش‌بس متقابل تا دو روز آینده تن ندهند، سرکوب خواهند شد.

آتش‌بس یک‌جانبۀ حکومت تا دو روز دیگر پایان می‌یابد.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که اگر طالبان به سوال مردم افغانستان (اعلام آتش‌بس و آغاز مذاکرات) جواب مثبت بدهند بهتر خواهد بود.

اما جنرال رادمنش، تأکید کرد: "اگر آنها حاضر نشوند برای صلح و مذاکره و مصالحه در افغانستان، وظیفۀ نیروهای دفاعی افغانستان این است که مانند قبل از آتش‌بس، در خدمت وطن، جامعه و مردم خود باشند. ما یقیناً کسانی که وطن را مورد تهاجم و تهدید قرار می‌دهند، به حیث فرزندان مردم افغانستان جز مقابله دیگر راهی وجود ندارد".

جنرال رادمنش، هشدار داد که افرادِ سد راه مصالحه در افغانستان سرکوب می‌شوند.

این در حالی است که شام سه شنبه محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به خاطر اعلام آتش‌بس طالبان در سه روز عید با دولت، تشکری کرد و بار دیگر از آن گروه خواستار مذاکرات شد.

اما طالبان، حرکت مردمی صلح را که در چند ولایت شکل گرفته است، پروژۀ امریکایی خواندند که واکنش جنبش صلح‌خواهان هلمند را در پی داشت.

این جنبش، روز گذشته اعلام کرد که اگر طالبان سندی در این زمینه دارد، اعضای حرکت مردمی صلح حاضر اند در محکمۀ طالبان حضور یابند.

XS
SM
MD
LG