لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی اظهارات سید حامد گیلانی را خلاف منافع ملی خواند


در پی واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی در برابر سخنان سید حامد گیلانی، رهبر محاذ ملی – که گفته است رهبران طالبان در داخل افغانستان حضور دارند – حکومت افغانستان هم واکنش نشان داده و آن را خلاف منافع ملی خوانده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، ریاست امنیت ملی افغانستان، اظهارات روز شنبۀ سید حامد گیلانی را غیرمسؤولانه و ناشی از نداشتن اطلاعات دقیق خوانده است.

امنیت ملی افغانستان گفته است که ادعای حضور رهبری طالبان در داخل خاک افغانستان بر عکس واقعیت‌های ثابت‌شده به تمام جهانیان و مردم افغانستان می‌باشد.

در خبرنامۀ این ریاست آمده است "اطلاعات مؤثق این ریاست نشان می‌دهد که رهبران طالبان و سایر گروپ‌های تروریستی در آن طرف خط دیورند و در شهرهای بزرگ پاکستان حضور دارند و از همان مرکز شان علیه دولت و مردم افغاسنتان عملیات‌های تروریستی را سازماندهی و هماهنگی می‌نمایند".

امنیت ملی مستقیم از سید حامد گیلانی، رهبر محاذ ملی نام نبرده است؛ اما از مردم و سیاستمداران افغان خواسته است که از اظهارات "غیرمسؤولانه و برخلاف منافع ملی" بپرهیزند.

سید حامد گیلانی، روز شنبه در همایشی از علما که در رابطه به صلح دایر شده بود، گفته بود "دیگر آن شایعاتی را نمی‌پذیریم که می‌گویند رهبران طالبان در جای دیگر است. اکثریت بزرگان طالبان همین اکنون در وطن خودشان اند".

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان نیز روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت، این که رهبران طالبان در کجا حضور دارند و از سوی کی حمایت می‌شوند، واضح است.

به باور وی، در این مورد میان نهادهای امنیتی و مردم این کشور اجماع وجود دارد و برای جهان نیز این مسأله ثابت شده است.

آقای عبدالله، بدون نام بردن از سید حامد گیلانی، گفت که اظهارات خلاف واقعیت، اعتبار کسانی که آن را ابراز می‌کنند، "زیر سوال" قرار می‌دهد.

شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان نیز در پیوند به این اظهارات واکنش نشان دادند و آنرا غیرمسؤولانه خواندند.

رهبر حزب محاذ ملی، در مورد این واکنش‌ها تا اکنون چیزی نگفته است؛ اما قاضی محمدحسن حقیار، یک عضو این حزب به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که آقای گیلانی عمومی صحبت کرده و منظورش این بود که بعضی از رهبران طالبان در افغانستان است.

قاضی حقیار، افزود که بخش‌هایی از خاک افغانستان در کنترول طالبان است و اگر رهبران آنان در افغانستان نیست؛ پس چی کسانی در آنها را کنترول می‌کند و دستور جنگ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG