لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: باید تمام تلاش‌های صلح زیر یک چتر صورت گیرد


وزارت خارجه افغانستان بر تداوم تلاش‌های صلح زیر یک چتر تأکید دارد
وزارت خارجه افغانستان بر تداوم تلاش‌های صلح زیر یک چتر تأکید دارد

وزارت خارجۀ افغانستان، در واکنش به آمادگی روسیه برای وساطت در زمینۀ گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان؛ تأکید دارد که تمام همکاری‌ها و تلاش‌ها در زمینۀ گفتگوهای صلح باید تحت یک چتر صورت گیرد.

وزارت خارجۀ روسیه روز چهارشنبه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که این کشور آماده است تا شرایط مناسب مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را فراهم سازد.

در واکنش به این موضوع، احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، حکومت این کشور از تمامی تلاش‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و فراتر از منطقه که منتج به تأمین صلح در افغانستان گردد، استقبال و حمایت می‌کند.

اما آقای مستغنی تأکید کرد "تأکید همیشگی دولت جمهوری اسلامی افغانستان به روند صلح مشروط به رهبری و مالکیت افغانستان در آن روند بوده و به همین منظور پروسه کابل به میان آمده تا این پروسه حیثیت چتری را داشته باشد، باید تمامی تلاش‌هایی که در چارچوب نشست‌ها، میکانیزم‌ها و پلت‌فورم‌های مختلف تا به امروز صورت گرفته است، در آن (پروسه کابل) توحید و جمع‌بندی گردد و منتج به روندی عملی‌ِ شود که رهبری و مالکیت را افغانستان داشته باشد".

به گفتۀ وی، قرار است که نشست دوم "پروسه کابل" در هفتۀ آخر ماه فبروری برگزار گردد و آمادگی‌ها در این زمینه جریان دارد.

در هفتۀ اخیر، بحث گفتگوهای صلح دوباره در افغانستان داغ‌تر شده است. نشست غیررسمی میان مشاوران رئیس جمهور افغانستان با نمایندگان طالبان در ترکیه برگزار شد؛ هرچند ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد کسانی که از افغانستان در آن نشست شرکت کرده اند، از حکومت نمایندگی نمی‌کنند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز، اخیراً تأیید کرد که تماس‌های غیررسمی با مخالفین مسلح برقرار شده است.­­­­­ روز گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت که اگر افغان اند، اختیار گفتگوهای صلح را به کسی دیگر ندهند و بیایند به مذاکرات بین‌الافغانی تن دهند.

XS
SM
MD
LG