لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: راهبرد فعلی مبارزه با مواد مخدر باید بازنگری شود


وزارت مبارزه با مواد مخدر خواهان بازنگری راهبردهای ملی و بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر شد
وزارت مبارزه با مواد مخدر خواهان بازنگری راهبردهای ملی و بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر شد

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، می‌گوید که با توجه به گستردگی معضل مواد مخدر، راهبردهای فعلی مبارزه با این پدیده در سطح منطقه و جهان، مطابق شرایط کنونی نیست و باید بازنگری شوند.

بیست‌وششم جون روز همبستگی جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در سراسر جهان از این روز تجلیل می‌شود. افغانستان در پیوند به این روز اعلامیه‌ای صادر کرده است که بیانگر نارضایتی این کشور از روند مبارزه داخلی و خارجی مبارزه با مواد مخدر است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که برعلاوۀ هراس‌افگنی، مواد مخدر تهدیدی جدی در برابر سلامت جامعۀ این کشور است.

به باور این وزارت، کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، با جنگ، شورشگری و نامنی رابطۀ تنگاتنگ دارد و مواد مخدر یکی از منابع تمویل دهشت‌افگنی محسوب می‌شود.

اعلامیۀ وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، با توجه به ابعاد ملی، منطقه‌یی و جهانی معضل مواد مخدر، مبارزه با پدیده، در کنار راهکار عملی ملی، به راهکارهای عملی و جامع منطقه‌یی و جهانی به منظور جلوگیری از ترانزیت، کشف و ضبط و بستن بازارهای مواد مخدر نیز نیاز دارد.

این وزارت، با توجه به گستردگی معضل مواد مخدر تأکید می‌کند "متأسفانه، احساس می‌شود که راهبردهای فعلی مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه‌یی و بین‌المللی با گستردگی معضل مواد مخدر مطابقت نداشته و ایجاب تجدید نظر در این راهبردها را می‌نماید".

مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، می‌گویند که تلاش‌های ملی برای جلوگیری از کشت کوکنار، تولید، قاچاق و استفادۀ مواد مخدر در این کشور، به شدت ادامه دارد.

بر اساس گزارش ماهانۀ مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم مُسکرات و مواد مخدر افغانستان، در جریان ماه جوزا، به شمول دو شهروند پاکستانی و ایرانی، ۶۸ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکولی بازداشت شده اند.

از نزد این افراد، بیش از ۲۴۴ کیلوگرام هیرویین، ۲.۵ مورفین، اضافه از ۱.۳ تُن تریاک، در حدود ۳۱۷ کیلوگرام چرس و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ لیتر مشروبات الکولی به دست آمده است.

از سوی دیگر، یک سروی وزارت مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که امسال در ۲۳ ولایت این کشور کوکنار کشت شده است؛ در حالی که سال گذشته در ۲۱ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود.

با توجه به شدت ناامنی‌ها، این وزارت نگران است که آمار کشت کوکنار که سال گذشته ۲۰۱ هزار هکتار و تولید تریاک در حدود چهارهزار و ۸۰۰ تُن بود، امسال افزایش یابد.

در همین حال، افغانستان از کشورهای منطقه و جهان نیز می‌خواهد که در هدف قراردادن قاچاقبران، محموله‌های مواد مخدر و فابریکه‌های تولید موادهای پیش‌ساز کیمیاوی "ملحوظات سیاسی و اقتصادی" شان را کنار بگذارند و در برابر مواد مخدر که در کنار تروریزم امنیت منطقه و جهان را تهددی می‌کند، "متحدانه" وارد اقدام شوند.

قرار است افغانستان در اواسط ماه روان خورشیدی (سرطان)، هفتۀ بسیج ملی علیه مواد مخدر را راه‌اندازی کند.

بر اساس ارقام رسمی، افغانستان در حال حاضر ۶۵ درصد تمام تریاک جهان را تولید می‌کند و ۳.۵ میلیون نفوس این کشور به مواد مخدر معتاد اند.

XS
SM
MD
LG