لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مورد توافقنامۀ امریکا و طالبان 'نگرانی‌های جدی دارد'


وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری افغانستان گفت که حکومت این کشور در مورد برخی مواد موافقتنامه امریکا با طالبان نگرانی جدی دارد.

آقای عمر به خبرنگاران گفت که مردم افغانستان در گذشته نتایج "معاملات عجولانه را که در آن شریک نبودند و صدای شان شنیده نشده" تجربه کرده اند.

او افزود: "ما به نمایندگی از مردم افغانستان نگرانی‌هایی را که خیلی جدی است، چند نگرانی که به ارتباط این توافقنامه جدی است، به نمایندگان ایالات متحده امریکا رساندیم، آنها حتماً مشاورت‌های دیگر هم می‌کنند در این ارتباط با سیاسیون و جامعه مدنی و با دیگران."

آقای عمر واضح نساخت که نگرانی‌ها در کدام موارد وجود دارد؛ اما ابراز امیدواری کرد که جانب ایالات متحده امریکا آنها را در نظر بگیرد.

به گفتۀ آقای عمر، این توافقنامه نه تنها روی ایالات متحده و طالبان تاثیرگذار است؛ بلکه تبعات آن در آینده تمام شهروندان افغان را نیز متاثر خواهد ساخت.

او بر بحث بیشتر روی موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان تاکید کرد تا از این طریق مردم بتوانند معلومات بیشتر در این خصوص کسب کنند.

مشاور رییس جمهوری افغانستان افزود: "مسایلی را که از نظر ما می‌تواند برای آینده افغانستان تهدید ایجاد کند، خطر ایجاد کند، یا روی آینده افغانستان به نحوی تاثیر منفی بگذارد، روی آن باید صحبت بیشتر شود."

حکومت افغانستان روز گذشته در مورد این موافقتنامه از ایالات متحده خواستار وضاحت شده بود.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان به روز دوشنبه با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد و یک نسخۀ موافقتنامۀ صلح امریکا - طالبان را به آنان نشان داد.

آقای خلیلزاد گفته است که در اصول روی این موافقتنامه با طالبان توافق شده است، اما به گفتۀ وی این سند به تایید دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG