لینک های دسترسی

Breaking News

قوماندان امنیه: به حملات راکتی پاکستان بر کنر پاسخ داده ایم


نظامیان افغان در دو روز گذشته دو بار پوسته‌های سرحدی پاکستان را هدف حملات توپچی قرار داده اند
نظامیان افغان در دو روز گذشته دو بار پوسته‌های سرحدی پاکستان را هدف حملات توپچی قرار داده اند

مقام‌های محلی کنر گفته اند که نیروهای سرحدی افغان در واکنش به راکت‌پراگنی از خاک پاکستان بر ولسوالی‌های سرحدی این ولایت، در دو روز گذشته دوبار پوسته‌های اردوی پاکستان را در امتداد خط دیورند، هدف حملات توپ قرار داده اند.

اما مقام‌ها گفته اند که هنوز هم حملات راکتی از خاک پاکستان جریان دارد.

پاسوال جمعه‌گل همت، فرمانده امنیه کنر به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، دو روز قبل در واکنش به راکت‌پراگنی اردوی پاکستان، از ولسوالی‌های سرکانو و شلتن، حملات متقابل توپچی را انجام داده و پوسته‌های آن سوی خط را هدف قرار داده اند.

او افزود، این حملات بر اساس امر مقام‌های بلندپایۀ حکومت انجام شده است که اگر پاکستان حملات راکتی بر خاک کنر متوقف نسازد، عمل متقابل انجام شود.

به گفتۀ وی، در نتیجۀ حملات اسلحه سنگین آنان بر پوسته‌های پاکستانی، نظامیان آن کشور متحمل کشته و زخمی شده اند؛ اما هنوز ارقام دقیق در دست ندارند.

پاسوال همت، تأکید کرد که اگر پاکستان حملات راکتی‌اش بر خاک کنر را متوقف نسازد، قوای سرحدی افغان نیز محلاتی را که حملات بر افغانستان از آنجا انجام می‌شود، هدف قرار خواهد داد.

اما این در حالی است که روز گذشته (چهارشنبه) ولسوالی‌های دانگام و شلتن شاهد اصابت ده‌ها راکت بود.

وحیدالله کلیم‌زی، والی کنر به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، در نتیجۀ حملات راکتی پاکستان بر ولسوالی‌های دانگام، مروره، شلتن و سرکانو، حدود ۲۵۰ خانواده مجبور به ترک منازل شده اند و این حملات ده‌ها منازل مسکونی را تخریب کرده و یا آسیب زده است.

حملات راکتی از سوی پاکستان بر کنر، در حدود هشت سال پیش آغاز شده که گاهی شدید و گاهی هم وقفه‌یی ادامه دارد که در دو هفتۀ گذشته بیش از ۸۰۰ راکت بر ولسوالی‌های سرحدی کنر اصابت کرده است.

اما هنوز برای این مشکل راه حل قاطع و اساسی جستجو نشده است.

حملات راکتی بر لعل‌پور ننگرهار

مقام‌های ولایت ننگرهار نیز گفته اند که مناطق کوهستانی ولسوالی لعل‌پور این ولایت نیز از آن سوی خط دیورند هدف حملات راکتی قرار گرفته که در نتیجه یک خانم ۲۱ ساله زخمی شده است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، یازده توپ دی.سی بر ولسوالی لعل‌پور اصابت کرده که یکی آن بر یک منزل مسکونی فرود آمده و یک خانم را زخمی ساخته است.

اما به گفتۀ وی، وضعیت این خانم خوب است.

هرچند، حملات راکتی از خاک پاکستان بر مناطق سرحدی ننگرهار برای مدتی توقف یافته بود؛ اما دیشب بار دیگر این حملات از سر گرفته شده است.

حکومت پاکستان در خصوص حملات از خاک آن کشور بر ولسوالی‌های سرحدی افغانستان چیزی نگفته است؛ اما جنرال جان نیکولسن، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، روز سه‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که فرماندهان نظامی ناتو روی این مسأله به مقام‌های نظامی پاکستان گفتگو را آغاز کرده است.

جنرال نیکولسن گفت که از پاکستان خواستار توقف حملات راکتی نیز شده اند.

XS
SM
MD
LG