لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای تحقیق جرایم جنگی در افغانستان از محکمۀ بین المللی


تحقیق جدید عملکرد طالبان، قوای امنیتی افغان و نظامیان امریکایی را پوشش خواهد کرد
تحقیق جدید عملکرد طالبان، قوای امنیتی افغان و نظامیان امریکایی را پوشش خواهد کرد

سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم از قاضیان آن محکمه خواسته است تا به تحقیقات پیرامون ادعاهای بدرفتاری و جنایات در افغانستان اجازه بدهند.

ادعاهای راجع شده به این محکمۀ بین المللی، طالبان را به ارتکاب جنایت علیه بشریت، نظامیان امریکایی و کارمندان ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا را به بدرفتاری به شمول تجاوز جنسی و شکنجه و قوای امنیتی افغان را به ارتکاب جرایم جنگی متهم کرده است.

این نخستین بار است که فاتو بنسوده، سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم، در پی تحقیق ادعاهایی بر آمده است که نظامیان امریکایی را به ارتکاب جرایم جنگی متهم می‎کند.

ایالات متحده عضویت محکمۀ بین المللی جرایم را ندارد، اما شهروندان امریکایی به خاطر ارتکاب جرایم در کشورهای عضو این محکمه متهم و پیگرد شده می‌توانند.

خانم بنسوده همچنان می خواهد که ادعاها در مورد عملکرد کارمندان ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای را در افغانستان نیز پیگرد کند. سی آی ای به داشتن زندان‌های مخفی در افغانستان و سایر کشورهای عضو محکمۀ بین المللی جرایم متهم شده است.

فاتو بنسوده بر بنیاد معلومات دست داشتۀ خود گفته است "می‌توان باور کرد که قوای نظامی ایالات متحده و کارمندان سی آی ای بین سال‌های ۳۰۰۳ و ۲۰۰۴ به شکنجه، برخورد ظالمانه، اهانت به حیثیت فردی، تجاوز و خشونت جنسی بر زندانیان جنگی در افغانستان و سایر محلات، توسل جسته اند".

سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم همچنان گفته است که طالبان و متحدان آن گروه به ارتکاب جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی از جمله "ارعاب مردم، کشتار هدفمندانه و گروگان‌گیری غیرنظامیان" متهم اند.

به همین ترتیب، به گفتۀ خانم بنسوده قوای امنیتی و دفاعی افغان به شکنجه و برخورد ظالمانه با اسیران جنگی به ویژه در بازداشتگاه‌ها و نیز خشونت جنسی با این اسیران مظنون پنداشته می‌شوند.

سازمان دیدبان حقوق بشر با استقبال از پیشنهاد خانم بنسوده برای تحقیق این ادعاها در افغانستان گفته است که پیگیری این ادعاها این پیام را می‌راند که "هیچ کس، حتا اگر به قدرتمندترین حکومت هم خدمت کند، بالاتر از قانون نیست".

محکمۀ بین المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، نخستین محکمۀ است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگرد می‌کند.

وزارت‌های دفاع و خارجۀ ایالات متحده گفته است که پیشنهاد سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم مبنی بر پیگرد ادعاها در مورد بدرفتاری نظامیان امریکایی در افغانستان "غیرموجه" است.

بل کلنتن، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا میثاق روم را که بر اساس آن محکمۀ بین المللی جرایم ایجاد شد، امضا کرد، اما جورج بش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده که پس از آقای کلنتن به قدرت رسید، با این نگرانی که مبادا محکمۀ یاد شده شهروندان امریکایی را غیرمنصفانه و بنا بر انگیزه های سیاسی پیگرد کند، از امضای این میثاق صرف نظر کرد.

XS
SM
MD
LG