لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: امریکا به طور واضح در کنار ما ایستاد


مقام‌های افغان گفته اند که پالیسی جدید امریکا در مورد افغانستان در مشوره با آنان ترتیب شده است
مقام‌های افغان گفته اند که پالیسی جدید امریکا در مورد افغانستان در مشوره با آنان ترتیب شده است

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز سه‌شنبه در سفرش به کندهار هنگام سخنرانی در قول اردوی ۲۰۵ اتل، در جمع بزرگان قومی، اعضای شورای ولایتی و متنفذین ارزگان و کندهار، از دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا و سایر بزرگان سیاسی آن کشور که ستراتیژی جدید را اعلان کردند، سپاسگزاری کرد.

آقای غنی، ستراتیژی جدید امریکا را روشن خواند و گفت "امریکا به صورت واضح در کار ما ایستاد".

او افزود که پیامش برای مخالفان مسلح این است تا با پروسۀ صلح بپیوندند و به آن پاسخ مثبت دهند.

به باور رئیس جمهور غنی، در ۲۴ سال گذشته، برای اولین‌بار امریکا با این ستراتیژی جدید، پیام واضح به پاکستان داده است.

به گفتۀ وی، پس از این، آن کشور (پاکستان) نمی‌تواند دهشت‌افگنان را در خاک‌اش پناهگاه دهد.

او خطاب به مردم پاکستان گفت که حکومت شان را به تلاش برای صلح در افغانستان وادار سازند؛ چون آرامش و آسایش افغانستان، به نفع پاکستان نیز است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان نیز در نشست خبری، اعلام ستراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان را، تصویب تعهد همه جانبۀ آن کشور به افغان‌ها خواند و از رئیس جمهور، تیم امنیتی و مردم امریکا قدردانی کرد.

او گفت که قبل از اعلام ستراتیژی جدید امریکا، مایک پنس، معاون دونالد ترمپ با رئیس جمهور غنی از طریق تماس تیلفونی، تمام مواردی که در ستراتیژی جدید جا داده شده است؛ به گونۀ مفصل معلومات داده است.

آقای عبدالله، با اشاره به سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان گفت "در نتیجه پالیسیِ که اعلان شد، نکات عمده و اساسیِ را در قبال دارد، من یقین دارم که انشاالله نتیجۀ آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت، منتج به این خواهد شد که نیروهای امنیتی افغان روی پای خود بیایستند".

به گفتۀ رئیس اجرائیه افغانستان، ستراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا، معادله جنگ در برابر تروریزم را در افغانستان به نفع مردم و نیروهای امنیتی افغان تغییر خواهد داد.

از سوی دیگر، به باور آقای عبدالله، ابعاد منطقه‌یی در این پالیسی جدید امریکا، مشکلات به خوبی تشخیص شده است.

او افزود "موجودیت پناهگاه‌‌های تروریستی و حمایت از طالبان و نیروهای تروریستی به حیث نقطۀ اصلی یا عامل اصلی خوب تشخیص شده است".

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، تأکید دارند که برای مأموریت نظامی سربازان امریکایی در ستراتیژی جدید، از لحاظ زمانی محدود نیست.

رئیس جمهور ترمپ، هنگام اعلان پالیسی جدید گفت، در ستراتیژی جدید در مورد افغانستان تغییر بزرگ خواهد آورد. او گفت که سربازان امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند؛ اما راهبرد آنها تغییر می‌یابد.

آقای ترمپ، در آغاز سخنرانی‌اش از مقام‌ها و سربازان امریکایی سپاسگزاری کرد و گفت که در نتیجۀ قربانی سربازان امریکایی، این امکانات به وجود آمد که امریکایی‌ها آزاد زندگی کنند.

او افزود "ما از تاریخ خواهیم آموخت، پس از مطالعۀ عمیق در مورد پالیسی افغانستان، ما تصمیم گرفتیم که پالیسی ما برای افغانستان محدود به یک مدت خاص نباشد؛ اما ما به وضعیت امنیتی می‌نگریم".

رئیس جمهور ترمپ گفت، این سخن را قبلاً نیز گفته بود که درست نیست تاریخ رفت و برگشت عساکر امریکایی تعیین گردد؛ اما نیاز است که به اساس وضعیت امنیتی، امریکا این گونه تصمیم را بگیرد.

واکنش طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در مورد ستراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان گفته است که امریکا با این پالیسی نمی‌خواهد به جنگ پایان دهد.

طالبان در خبرنامه‌ای گفته اند "این گونه معلوم می‌شود که هنوز هم امریکا نمی‌خواهد جنگ طولانی خود را در افغانستان به پایان برساند، آنان به جای این که حقایق را درک کنند، هنوز هم به قدرت و نیروی خود مغرور اند".

طالبان هشدار داده اند تا زمانی که یک سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشته باشد، آنان به مبارزۀ شان "جهاد" ادامه می‌دهند.

طالبان مقابله در برابر نیروهای امریکایی را "وجیبۀ دینی" و "مسؤولیت ملی" شان خوانده و تأکید کرده اند که تا آخرین نفس این مسؤولیت را به سر خواهند رساند.

این گروه به امریکا مشوره داده است که به جای دوام جنگ در افغانستان، به فکر خروج سربازانش از این کشور باشد.

پاکستان هنوز در مورد اظهارات تازۀ رئیس جمهور امریکا، واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG